SEZNAM ČESKÝCH FILMŮ
HLAVNÍ STRÁNKA FILMU
FOTOGALERIE
ČLÁNKY
NÁVŠTĚVNÍ KNIHA

CO JE VÁM, DOKTORE?
(Filmové studio Barrandov - dramaturgicko-výrobní skupina Jiřího Blažka, 1984, 79 min.)


Režie: Vít Olmer
Námět: Antonín Máša
Scénář: Antonín Máša, Vít Olmer, Zdeněk Svěrák
Kamera: Ota Kopřiva
Hudba: Jiří Stivín
Nahrávka: Collegium Quodlibet

Hrají:
Bohouš Burda - Zdeněk Svěrák
Tereza - Ivona Krajčovičová
Blanka Burdová - Iva Hüttnerová
Karel - Ondřej Pavelka
Veronika - Eva Asterová
Šéf výpočetního střediska - Karel Brožek
Otec - Ferdinand Krůta
Babička - Arnoštka Červená
Burdův švagr - Bronislav Poloczek
Sestra - Eva Šafrová
Psychiatr - Ladislav Smoljak

     Vít Olmer vstoupil do našeho hraného filmu jako herec, který vytvořil desítky výrazných mužských postav. Rokem 1970 počíná i jeho režisérská dráha debutem Takže ahoj! Po několika dokumentárních snímcích a práci v dabingu se vrátil k původní celovečerní hrané tvorbě. Byl to návrat sympatický, protože šlo vesměs o látky současné, nekonformně pojaté a přitom profesionálně zvládnuté. Ze současnosti je i jeho pátý film, natočený na Barrandově podle scénáře Antonína Máši pod názvem Co je vám, doktore?
     Film poukazuje na problémy vznikající z přemíry industrializace, akcentuje otázky ekologie, konkrétně devastace přírody. Vypráví anabázi stomatologa dr. Burdy, jeho vývoj od totálního vzepření se konformnímu, spotřebitelskému okolí, k uvědomování si sama sebe, k znovunacházení opravdových a stálých hodnot lidského bytí. Prototypem přetechnizovaného člověka, je jeho žena ing. Burdová, která se zabývá výzkumem automatizace výroby v programově řízeném výpočetním středisku. Tato supermoderní žena zautomatizovala nejen vybavení své domácnosti, ale i pravidla mezilidských vztahů. Soukromě technicistní ulita kontrastuje s romantickým, upřímným cítěním jejího manžela, což je v důsledku hlavní příčinou jejich vzájemného rozchodu. K odcizení přispívají i problémy ing. Burdové na pracovišti i vztah dr. Burdy k mladé Monice, v níž vidí partnerku odpovídající jeho představám o charakterové čistotě i romantické nostalgii venkova, se kterým je bytostně svázán. S Monikou ochází do idylického kouta, který mu připomíná dětství. I když odchod dvojice do tohoto poklidu a Burdův poněkud donkichotský návrat k přírodě vlastně končí fiaskem, postoj hlavního hrdiny má pozitivní vyznění: poselství své neotřesitelné víry, že se lidstvo přece jen civilizačně samo nezahubí - když za to budeme všichni bojovat, předává svému narozenému synovi.

Co je vám, doktore. Film a doba, 1984, č. 8, s. 417 - 419.