SEZNAM ČESKÝCH FILMŮ
HLAVNÍ STRÁNKA FILMU
FOTOGALERIE
ČLÁNKY
NÁVŠTĚVNÍ KNIHA

RADIKÁLNÍ ŘEZ
(Filmové studio Barrandov - dramaturgická skupina Miloslava Vydry, 1983, 83 min.)


Režie: Dušan Klein
Námět: novela Josefa Klímy
Scénář: Dušan Klein
Kamera: Josef Vaniš
Hudba: Zdeněk Marat
Písně: Emil Ščuka, Marta Bandyová
Zpívá: soubor Romen

Hrají:
Wiener - Ľubomír Paulovič (mluví Michal Pavlata)
Smolina - Bronislav Poloczek
Takáč - Jozef Ropog (mluví Jan Pohan)
Naha - Monika Žigová (mluví Yvetta Blanarovičová)
Ruml - Ilja Racek
Kristýna Rumlová - Věra Vlčková
Jana Rumlová - Valentina Thielová
Horvath - Otto Lackovič
Tancoš - Marian Labuda
Pockert - Jan Kanyza
Náčelník - Václav Stýblo
Žíža - Veronika Gajerová
Dobiášová - Dana Balounová
Janda - Dalimil Klapka
Vrchní - Karel Koloušek
Pavel - Andrej Brož

     Režisér Dušan Klein byl ve své dosavadní tvorbě - s jedinou výjimkou - věrný dobrodružnému žánru. Jak sám řekl, nejvíce jej přitahuje psychologické drama s kriminální zápletkou. Toto označení se hodí i pro jeho nový film Radikální řez, jehož scénář napsal podle stejnojmenné novely Josefa Klímy. Příběh má dvě roviny - první tvoří pátrání po pachateli brutální vraždy, druhá divákovi přiblíží etnickou skupinu cikánského obyvatelstva a problém její asimilace v naší společnosti.
     Nedaleko cikánské kolonie, která má podle plánů architekta Rumla brzy ustoupit výstavbě moderního sídliště, je nalezen mrtvý Rumlův syn z prvního manželství. Okamžitě se nabízí první z možných motivů: msta. Díky kresbě neznámé krasavice z pozůstalosti Rumla mladšího objeví kriminalisté dívku Harataniru, zvanou Naha, a dozvídají se, že měla velice osobní důvod Tomáše nenávidět. Sama Naha se však stává vrahovou druhou obětí. Společně s odhalením skutečného pachatele jsou odkryty i složité psychické příčiny jeho činu, tkvící v nedobrém rodinném zázemí, kde je úspěch hodnocen mnohem výše než porozumění mezi rodiči a dětmi. Přestože se nejedná o čistý detektivní příběh, je napětí zachováno do posledních sekvencí. Film je ozvláštněn přesným zachycením atmosféry cikánské kolonie, v níž se mísí romantika (obřady svatby a pohřbu, doprovázené působivými cikánskými melodiemi) s všedním životem.

Radikální řez. Film a doba, 1984, č. 4, s. 177 - 179.