NÁVŠTĚVNÍ KNIHA


JOSEF ROVENSKÝ

(17. 4. 1894 - 5. 11. 1937)
režisér, scenárista, herec



Josef Rovenský Josef Rovenský      První zkušenosti s divadlem získal od Karla Želenského, ke kterému docházel na soukromé lekce herectví. Byl členem několika kočujících společností, krátce působil v plzeňském divadle a pak přešel do Prahy, kde se stal postupně členem několika kabaretů a malých divadelních scén (Červená sedma, Rokoko, Divadlo Vlasty Buriana, Divadlo komedie, Bum, Revoluční scéna). Toužil se stát představitelem velkých dramatických rolí na jevištích předních divadelních scén, ale toto jeho velké přání zůstalo nesplněno. Když se mu nepodařilo dosáhnout výraznějšího úspěchu na divadle, obrátil svou pozornost k filmu.
     Svůj debut před filmovou kamerou si odbyl již před první světovou válkou, když si v roce 1914 zahrál v krátkém komediálním snímku Ilusionfilmu Zamilovaná tchyně. Později vytvořil ještě několik rolí a roliček ve filmech různých režisérů a až Karel Lamač mu dal příležitost vytvořit i psychologicky náročnější dramatické postavy ve filmech Akord smrti, Drvoštěp, Bílý ráj, Pantáta Bezoušek, Hřích, Hříchy lásky). Dva posledně jmenované snímky vznikly v česko-německé koprodukci a díky nim byl Rovenský obsazen do několika německých filmů. Nejvýznamnější z nich byl Tagebuch einer Verlorenen (Deník ztracené) režiséra G. W. Pabsta. Hrál téměř ve všech prvních českých zvukových filmech. Většina těchto rolí byla ovšem odsouzena k zapomenutí a Rovenského popularita rychle upadala. Bylo to do jisté míry způsobeno také tím, že u Rovenského se projevila choroba nosní sliznice, která mu zdeformovala obličej.
     Jeho režijním debutem se stala Komediantka z roku 1920, jejíž scénář napsal společně s Václavem Wassermanem. Z jejich vzájemné spolupráce vznikly ještě další dva filmy Děti osudu a Tulákovo srdce. Po rozchodu s Wassermanem Rovenský pět let žádný film nerežíroval a až v druhé polovině dvacátých let se k filmové režii vrátil adaptací dvou bulvárních románků z pera Bohumila Zahradníka-Brodského Dům ztraceného štěstí a Životem vedle je láska.
     V roce 1933 natočil svůj nejlepší snímek Řeka, kterým založil tradici českého lyrického filmu. Film Řeka se setkal s úspěchem i v zahraničí, na MFF v Benátkách v roce 1934 obdržel Čestné uznání a byl prodán do více než třiceti zemí. V následujícím roce natočil Rovenský film Za ranních červánků, čerpající námět ze života národního buditele Josefa Dobrovského, a u diváků i odborné kritiky neúspěšnou Tatranskou romanci. V roce 1935 se dočkal po filmu Řeka druhého velkého úspěchu adaptací divadelní hry bratří Mrštíků Maryša, stěžejním dramatem českého psychologického realismu. Maryša se stala nejlepším filmem roku, byla vyznamenána čestnou cenou Filmového poradního sboru a v roce 1936 medailí na MFF v Benátkách.
     Na základě tohoto úspěchu byl Rovenský pozván do Rakouska, kde natočil kostýmní snímek Manja, v následujícím roce zahájil v berlínských ateliérech natáčení adaptace románu Knuta Hamsuna Pan. Díky neshodám s německými filmovými činiteli a špatnému zdravotnímu stavu film nedokončil a vrátil se zpět do vlasti. Zahájil natáčení adaptace psychologického románu Josefa Kopty Hlídač č. 47 a přípravné práce filmů Panenství a Její pastorkyně. V krátké době ovšem onemocněl a brzy zemřel... Jeho rozpracované filmy dokončili Jan Sviták (Hlídač č. 47), Otakar Vávra (Panenství) a Miroslav Cikán (Její pastorkyně).

Jan Šiman
3. 7. 2005



FILMOGRAFIE
(výběr)

ZAMILOVANÁ TCHYNĚ, 1914, role
UČITEL ORIENTÁLNÍCH JAZYKŮ, 1918, role
AKORD SMRTI, 1919, role: svůdce Fred
OKLAMANÝ HYPNOTIZÉR SWENGALI, 1919, role
ČERVENÁ KARKULKA, 1920, role
KOMEDIANTKA, 1920, námět, scénář společně s Václavem Wassermanem, režie
SETŘELÉ PÍSMO, 1920, režie, role
TAM NA HORÁCH, 1920, role
DĚTI OSUDU, 1921, režie, role
ROZTRŽENÉ FOTO, 1921, role
DRVOŠTĚP, 1922, role: drvoštěp Josef
TULÁKOVO SRDCE, 1922, režie společně s J. W. Speergrem, role
VENOUŠEK A STÁZIČKA, 1922, role
TU TEN KÁMEN, 1923, role
BÍLÝ RÁJ, 1924, role: loutkář Tomáš
PŘÍBĚH JEDNOHO DNE, 1925, role
DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK, 1926, role
PANTÁTA BEZOUŠEK, 1926, role: pantáta Bezoušek
SVÉHLAVIČKA, 1926, role
ŠVEJK NA FRONTĚ, 1926, role
DŮM ZTRACENÉHO ŠTĚSTÍ, 1927, scénář společně s Martinem Fričem, režie, role
KVĚT ZE ŠUMAVY, 1927, role
SEXTÁNKA, 1927, role
ŠVEJK V CIVILU, 1927, role
HŘÍCH, 1928, role: stavitel Dahl
KAINOVO ZNAMENÍ, 1928, role
OSUDNÉ NOCI, 1928, role
PÁTER VOJTĚCH, 1928, role
POHORSKÁ VESNICE, 1928, role
ŽIVOTEM VEDLA JE LÁSKA, 1928, scénář společně s Martinem Fričem, režie, role
ANDĚLÍČKÁŘKA, 1929, role
ANNY VON MONTPARNAS (Německo), 1929, role
HŘÍCHY LÁSKY, 1929, role: herec Ivan Kristen
CHUDÁ HOLKA, 1929, role
KDYŽ VALČÍK ZNÍ, 1929, role
PASÁK HOLEK, 1929, role
PLUKOVNÍK ŠVEC, 1929, role
PRAŽSKÝ MONTE CHRISTO, role
RUF DES NORDENS (Německo), 1929, role
STARÝ HŘÍCH, 1929, role
SVATÝ VÁCLAV, 1929, role
TAGEBUCH EINER VERLORENEN (Rakousko), 1930, role
DUNKLE EXISTENZEN (Německo), 1930, role
NEPOČESTNÁ ŽENA, 1930, role
C. A K. POLNÍ MARŠÁLEK, 1930, role: starosta
FIDLOVAČKA, 1930, role: švec
KDYŽ STRUNY LKAJÍ, 1930, role
LIDÉ V BOUŘI (pouze německá verze Menschen im Sturm), 1930, role
TONKA ŠIBENICE, 1930, role: vrah Prokůpek
ZA RODNOU HROUDU, 1930, role: Jan
DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK, 1931, role: dr. Grünstein, čtenář novin
AFÉRA PLUKOVNÍKA REDLA, 1931, role: Darogijev
LOUPEŽNÍK, 1931, role: starosta
MILÁČEK PLUKU, 1931, role: plukovník
ON A JEHO SESTRA, 1931, role: inspicient
PSOHLAVCI, 1931, role: Adam Ecl
TO NEZNÁTE HADIMRŠKU, 1931, role: kapesní zloděj
TŘETÍ ROTA, 1931, role: Řenda
FUNEBRÁK, 1932, role: dědeček Boleslav Hnipírdo
MALOSTRANŠTÍ MUŠKETÝŘI, 1932, role: Matěj Babánek
PEPINA REJHOLCOVÁ, 1932, role: dědeček
RŮŽOVÉ KOMBINÉ, 1932, role: strýček / Kaliba
SESTRA ANGELIKA, 1932, role: vyšetřující komisař
ŠENKÝŘKA U DIVOKÉ KRÁSY, 1932, role: hostinský
DIAGNOSA X, 1933, role: profesor Bernhard
POBOČNÍK JEHO VÝSOSTI, 1933, role: drožkář
REVIZOR, 1933, role: poštmistr
ŘEKA, 1933, režie, scénář s Janem Reiterem, role: pytlák
S VYLOUČENÍM VEŘEJNOSTI, 1933, role: kasař
STRÝČEK Z AMERIKY, 1933, role: hluchoněmý
ŠTVANÍ LIDÉ, 1933, role: Vincent Olivier / Léon Bernier
TATRANSKÁ ROMANCE, 1934, režie, autor námětu a scénáře s Pavlem Ludikarem a Hansem Dorasilem
ZA RANNÍCH ČERVÁNKŮ, 1934, režie, role: dědeček
ŽIVOT VOJENSKÝ, ŽIVOT VESELÝ, 1934, autor námětu s Janem Reiterem
BEZDĚTNÁ, 1935, role
MARYŠA, 1935, režie, scénář s Otakarem Vávrou a Vladimírem Wokounem
MANJA, (Rakousko), 1936, režie
TRHANI, 1936, role: kavárník Bartoš
HLÍDAČ Č. 47, 1937, režie - nedokončeno, scénář společně s Otakarem Vávrou
PAN, (Německo), 1937, režie - nedokončeno
PRELUDIUM, 1941, námět









































































BIBLIOGRAFIE

  • Bartošek, Luboš: Josef Rovenský. ČSFÚ, Praha 1972.
  • Wasserman, Václav: Josef Rovenský. SPN, Praha 1957.