Dr.Oždí ~ webmaster, webdesigner, konzultant

Web-outsourcing

Specifické prostředí Internetu a nároky jeho uživatelů vyžadují specifické marketingové nástroje. Jako jedny z nejdůležitějších se v posledních letech stávají SEM - marketing využívající (nejen) vyhledávacích robotů a SEO - optimalizace webových stránek (nejen) pro vyhledávací roboty.
Ovládání těchto nástrojů je zároveň vědou i uměním.

SEM - Search engine marketing

je nepříliš zakořeněným, zato však komplexním řešením pro zajištění cíleného zvýšení návštěvnosti webových stránek. V první řadě se jedná o využití katalogů a fulltextových vyhledávačů velkých internetových portálů. Téměř polovina návštěvníků totiž začínají svá hledání právě procházením jednotlivých sekcí těchto katalogů.

V druhé řadě je umísťování placených odkazů do výsledků hledání katalogů a vyhledávacích robotů, nebo využití PPC (pay-per-click) služeb, např. Google-AdWords.

SEO - Search engine optimization

Tato metoda vychází z technické a/nebo obsahové změny stránek (ladění) tak, aby se objevily na nejvyšších pozicích výsledků robotova hledání. V dlouhodobém časovém horizontu přináší SEO vyšší účinek, ale prvotní investice a časová náročnost bývá několikanásobně vyšší než u SEM.

Je lepší SEM, nebo SEO ?  Oboje !

Každý z těchto nástrojů má své klady i omezení. Vhodně navržený mix zajistí Vašemu projektu akční sílu a pružnost v případě SEM i dlouhodobou úspěšnost a stálost statistických výsledků v případě SEO.

Na tomto místě je potřeba zdůraznit, že se jedná o podpůrné nástroje. Pokud vlastní webová prezentace nedosahuje určité reálné kvality, sebelepší optimalizace ji nenahradí.  

Opravdu jsou vyhledávací roboti tak důležití ?

Ano, dokonce více než to. Potřeba získání jejich přízně navíc s neustálým rozpínáním internetu progresivně roste. Jak jinak by bylo možné mezi několika miliardami stránek po celém světě, popř. mezi miliony česky psanými stránkami, najít jednu jedinou po zadání dvou tří slov?

Stránky splňující následující charakteristiky mají velkou šanci stát se pro vyhledávače oblíbenou oázou:

  • Přehledné a snadno se používají - každý odstavec textu má svůj nadpis, důležité výrazy jsou zvýrazněné, interní odkazy jsou namířeny na konkrétní místa na stránce. Přehledná a srozumitelná navigace.

  •  
  • Úplné informace - informace, které by web MOHL obsahovat, MUSÍ obsahovat. Návštěvníkovi se musí dostat informací, pro které na Váš web přišel.

  •  
  •  Přístupné a validní stránky - jen takové stránky se zobrazí i hendikepovaným
  • návštěvníkům, nebo návštěvníkům se starším SW a HW vybavením. Navíc jsou tyto stránky pro roboty lépe "čitelné" a neobsahují pro ně mnohdy nepřekonatelné překážky.
     
  •  Najditelné a populární stránky - katalogy velkých internetových portálů jsou často prvním místem, kde vyhledávače hledají nové odkazy. Je proto velmi důležitá správná registrace adresy a popisků webu do těchto katalogů. Neméně důležité je kontextové odkazování na Váš web přímo v obsahu jiných webů.

Vyhledávače mají vlastní způsob,

jak udávat kvalitu nalezené stránky. Používají tzv. Page Rank (PR). Podle hodnoty webu na stupnici PR seřazují jednotlivé odkazy ve výsledcích svých hledání. Odkaz stránky umístěný v první desítce má pochopitelně vyšší pravděpodobnost kliknutí než odkaz obdobných stránek s umístěním na pozici sté.

Cestu do předních pozic ve výsledcích vyhledávání zajišťují tzv. odborníci na SEO a Dr.Oždí je jedním z nich. Stránky optimalizujeme na vyhledávání určitých slovních spojení, tedy záleží na jejich správném zvolení a strategickém vyhodnocování výsledků robotova hledání. Postupným "laděním" obsahu Vašich stránek Dr.Oždí dosáhne umístění odkazu ve výpise v první "dvacítce", mnohdy však lépe.

Návštěvník  přijde na můj web, co dál ?

Správná otázka. Vyhledávač zpravidla nabídne z Vašeho webu tu stránku, která nejlépe odpovídá hledanému výrazu (je pro výraz relevantní). Nyní přichází na řadu přehledně a strukturovaně rozvržená stránka Vašeho webu. Návštěvník během několika okamžiků projde nadpisy odstavců i zvýrazněný text až jeho pozornost zaujme hledaný výraz. Z náhodného příchozího se tím stane "Váš" návštěvník. Jeho další osud se tak více méně dostává do Vašich rukou.

Procesy optimalizace nejsou bohužel tak triviální, jak je zde popsáno. Skrytou hrozbou jsou také konkurenční weby. Jejich provozovatelé mají totiž naprosto stejné úmysly jako Vy. O nejvyšší pozice ve výsledcích hledání se proto vedou opravdové boje.

Příklady optimalizovaných projektů

Mezi projekty, jež prošli naší SEO a SEM optimalizací, patří NůžkyOnline, podrobnosti, nebo prodej realit Prodáme chalupu, podrobnosti.

 

Zpět na vstupní stránku