Farflamovy češtiny / Články a rozhovory / Videa s titulky / Budoucí projekty


Obsah stránky - zajímavé rozhovory s vývojáři v češtině, články o tvorbě her a herních světů (zejména v RPG). Některé jsem napsal, jiné jsme přeložili. Zařazuji sem ale i cizí texty, pokud se mi líbí.
Žánrové zaměření - originální, indie nebo old-school RPG, adventury, příp. strategie. Žádné hype žvásty, generické střílečky ap.



Preview: AC: Origins
Assassin's Creed: Origins - střípky informací

Normálně bych o AC Origins nepsal, ale protože má mít blíže k RPG, tak jsem udělal výjimku. Toto je souhrn z červencového podcastu na Game Informeru, kde zazněly některé nové věci, včetně reakce vývojářů na E3. Na českých webech tyto informace nenajdete. Víc se dozvíte v článku.



Rozhovor + preview: RPG / vývoj
Rozhovor se Spiders 2. část - tvorba RPG a novinka GreedFall

Druhý díl rozhovoru se šéfkou studia Spiders, která před rokem zodpověděla dotazy fanoušků. Tentokrát jsem se vyptával na to, jak studio pracuje, jak tvoří questy, jak vznikal Mars atd. Na konci jsem shrnul informace, které zatím víme o jejich novém RPG.

POZNÁMKA - doplněno nové info o RPG Greedfall z léta 2017.


Rozhovor: češtiny / X-Com 2 CZ
Rozhovor o překladu X-COM 2

Kolega překladatel PredatorV popisuje, jak probíhá aktuální překlad X-COM 2 - dělá se revize a oprava původní češtiny, dále překlad DLC a také některých modů, např. velmi oblíbeného Long Waru.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: RPG
Expeditions: Viking - vikingské nájezdy v novém RPG

Jedním z černých koní tohoto roku je originální historické RPG (s menšími prvky mytologie) nazvané Expeditions Viking, kde se jako vůdce menšího vikingského klanu vydáváte na tažení do Británie. Tento rozhovor s kreativním ředitelem studia Logic Artists vám popíše hratelnost a nápady v tomto výborném RPG.



Preview: horor / RPG
Cthulhu Mythos se vrací

Hororu se teď docela daří a tak byla jen otázka času, než se vyrojí nová zpracování populárního mýtu Cthulhu. Nebo je to tím, že temné síly usoudily, že je vhodná doba, aby nám podstrčily svoje skryté PR. Ale dosti vtipů. Objevily se 2 velké detektivní projekty - RPG Call of Cthulhu a adventura Sinking City. Zjistil jsem o nich pár zajímavostí, o kterých české weby nepsaly. Více v článku.

POZNÁMKA - detaily o Call of Cthulhu zatím nejsou kompletní.


Téma: herní média
Kauza "herního nácka" aneb když média trapně lžou

Čtenost tradičních médií upadá a ty na to reagují typickým způsobem - hysterickými lživými útoky na konkurenci a zastánce jiných názorů. To vlastně ukázala i kauza Gamergate. Teď Wall Street Journal tvrdí, že má důkazy, že slavný youtuber PewDiePie je nácek. Možná PewDiePieho považujete za blbce nebo puberťáka, ale to nic nemění na tom, že novináři účelově lžou a článek Michala Rybky to výborně rozkrývá. Dnes lžou o něm, zítra to může být váš oblíbený tvůrce...

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: RPG / vývoj
RPG Vampyr - kam londýnští "assassíni" radši nechodí

Rozhovor s tvůrci ze studia Dontnod, kteří vytvořili úspěšnou epizodickou adventuru Life is Strange. V tomto článku podrobně představují (podrobněji než dříve) svou RPG novinku Vampyr z Londýna na konci 1. světové války. Kromě toho prozrazují, co se pokazilo při vývoji akce Remember Me, a také jednu málo známou věc, která souvisí s Deus Ex.

POZNÁMKA - doplněno info z roku 2017.


Rozhovor: RPG / vývoj / vydavatelé
Swen Vincke - O vývoji her rozhoduje marketingové oddělení

Rozhovor se šéfem studia Larian, což jsou autoři RPG série Divinity. Pokud chcete vědět, jak to chodí s těmi "zlými vydavateli", příp. podezřelými recenzemi, našli jste výborný zdroj, protože Swen popisuje své zážitky poměrně otevřeně. Ale zabývá se také metodou, podle které tvoří své RPG, historií studia, rozdíly vývoje v Evropě a USA, Original Sin 2 atd.

POZNÁMKA - doplněny otázky 11 a 12.


Rozhovor: češtiny / Risen 3 CZ
Velký rozhovor s překladatelským týmem Risen 3

Na přelomu 2015/2016 s námi udělal fanweb Gothicz velký rozhovor o překladu Risen 3. Nejde o běžné interview, je v něm totiž zastoupeno hned několik překladatelů, testeři a programátor! Všichni odpovídají na různá témata, např. na to, co bylo na práci nejtěžší, jak vznikalo názvosloví nebo jaké konkrétní těžkosti byly s němčinou a angličtinou v R3.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Téma: Fallout / RPG / vývoj
Fallout - vývoj herní legendy, kterou málem zrušili

Fallout (zejména první 2 díly) patří mezi RPG legendy, mnoho hráčů na něj vzpomíná, mnoho post-apo her se jím inspiruje a napodobuje ho. Podobné přelomové tituly ale nevznikají snadno a mnohdy spíš shodou okolností. Tento povedený článek se zaměřuje na hlavní tvůrce, kteří Fallout vytvořili, a popisuje historii vývoje, který málem skončil zrušením.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: sci-fi westernové RPG
Exoplanet: First Contact - v pravé poledne na jiné planetě

Představte si hornickou kolonii na vzdálené planetě, kde se civilizace příliš neuchytila a společnost i města připomínají Divoký západ. Do toho přimíchejte mimozemskou faunu a flóru, hvězdné lodě, energetické zbraně či vynálezy a začnete získávat představu o tom, co vás čeká v RPG Exoplanet. O tom všem je tento rozhovor s autory ze studia Alersteam.



Rozhovor: adventury / Tormentum
Exkluzivní rozhovor o adventurách a skvělém Tormentu

Na konci jara 2015 se objevila na Steamu naše čeština k originální Gigerovské adventuře Tormentum: Dark Sorrow. Zajímalo mě, jak tenhle projekt vznikl, a tak jsem udělal rozhovor s členem vývojářského studia OhNoo, který se se mnou ochotně podělil o své názory na problémy adventur nebo současné trendy, jaké udává např. Telltale.



Preview: science fantasy / post-apo RPG
Elex - jak bude vypadat nové RPG od Piranha Bytes

Piranha Bytes po Risen 3 opustily provařené pirátské a fantasy vody a vrhly se do budoucnosti po globální katastrofě (pádu komety). Jejich Elex míchá fantasy, sci-fi a post-apo prvky. Web Battleforce.cz zavítal na Gamescom 2015 a sepsal uvolněné informace do tohoto uceleného preview. Doporučuji také tento rozhovor z Gamescomu a české diskuzní fórum o Elex.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: RPG / marťanské sci-fi
Rozhovor se Spiders 1. část - detaily o RPG Technomancer

Během vývoje Technomancera se mi naskytla výjimečná možnost vyzpovídat šéfku studia Spiders, která zodpovídala dotazy fanoušků. Z jejích odpovědí jsem pak sestavil dvoudílný rozhovor. V tomto prvním díle CEO Spiders stručně popisuje svou práci a sci-fi RPG Technomancer, které se odehrává ve světě Mars: War Logs.



Téma: češtiny / Bioshock Infinite CZ
Michal Kalaš - trable s češtinou do Bioshock Infinite

Dělat herní češtiny je práce nejen obtížná, ale někdy i nevděčná. Své o tom (nejenom o tom) napsal vedoucí překladu Bioshock Infinite a jeho DLC. Uvidíte, co se může autorům přihodit, když narazí na nepřející hráče. I když jsem se na této češtině podílel, tuhle historii jsem donedávna také neznal.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: adventury / vydavatelé
Frogwares - Rozhovor s tvůrci Sherlocka Holmese

Ukrajinské studio Frogwares patří mezi největší a nejstabilnější tvůrce adventur na světě. I kdybyste o nich ještě nikdy neslyšeli, určitě jste někde narazili na obrázky z herního Sherlocka Holmese, který je jejich dílem. V tomto rozhovoru přibližují své zkušenosti s vývojem detektivek a herním průmyslem.



Téma: horor
Alien: Isolation - možné slabiny dobrého hororu

Velkým hitem roku 2014 byla hororovka Alien: Isolation, která víceméně spasila pošramocenou značku. Jenže tvorba hororu má úskalí, o jakých mnozí mainstreamoví vývojáři nemusí tušit. Thomas Grip, zkušený autor Amnesie, rozebral poznatky, které získal z Alien: Isolation ještě před jejím vydáním. Může se zdát, že už to není aktuální, ale jeho postřehy lze brát obecně pro každý horor.



Rozhovor: herní média / Score / Level
Michal Rybka - Počátky herní novinařiny

Michal Rybka působil dlouho v redakci časopisů Score i Level a dobře zná zákulisí české herní novinařiny. Dokáže proto srovnat, jak se doba změnila. A nemá na očích růžové brýle - zmiňuje např. podrazy zakladatelů Bonuswebu, boj o moc v časopisech, nebo alibismus některých redakcí, které posunují hodnocení k průměru na Metacritics, aby nevyčnívalo.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Téma: vývoj
Slavní vývojáři - proč jim to už nejde jako dřív?

Zamyšlení moddera Ruthana nad osudem vývojářských veteránů, kteří mizí ze scény a nedaří se jim navázat na své dávné úspěchy (a není to jen otázka věku a IQ). Článek není vyčerpávající - někteří začínali, když nebyla konkurence (Braben), jiným moc nesedí dnešní trendy (jak naznačil W. Spector), ale na nastolenou otázku odpovídá správně. A podtrhl bych bod o týmové tvorbě - někdy ti slavní jen dohlížejí na práci těch, kdo nemají v popisu práce komunikovat s médii.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Preview & rozhovor: sci-fi dungeon / RPG
StarCrawlers - dungeon ve vesmíru

Mezi zajímavé projekty z Kickstarteru patří i originální krokovací sci-fi dungeon StarCrawlers. Zasazení tradičního dungeonu do vesmíru přitom není jediným novým nápadem, obsahuje toho daleko více. Na konci článku je navíc krátký rozhovor a video s českými titulky, které ukazuje detailně hrdiny, inventář a bojový systém.



Téma: Dark Souls
Proč je Dark Souls obyčejnou (špatnou) hrou

Dark Souls je zvláštní fenomén. Někteří hráči a recenzenti mívali mívali ve zvyku na vyšší obtížnost nadávat, u Dark Souls to ale vůbec neplatí. Český modder Ruthan popisuje, proč mu tato hra připadá obyčejná a hype přestřelené. Nebudu hru hodnotit, ale bez ohledu na její kvality je hloupé ji nekriticky vynášet do nebe a srovnávat s RPG, které mají větší záběr, lepší příběh, větší svět ap.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Téma: vývoj / herní průmysl
Dan Vávra - Overkill design

Článek Dana Vávry (nemusím představovat) o herním designu - proč je většina her navržena stereotypně, nedomyšleně, někdy až nesmyslně, a jaká je cena za propracovanost a složitost. Mnozí už ho asi četli, ale zajímavé názory a nápady najdete i v diskuzi pod článkem.


 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: adventury / vývoj
Jane Jensen a Kickstarter 1. část - nová éra adventur?

Rozhovor s Jane Jensen, scénáristkou adventur Gabriel Knight, Gray Matter a naposledy Moebius, se kterým zamířila na Kickstarter. Rozhovor se ale nezabývá jen inspirací k tomuto projektu, ale tvorbou adventur obecně, např. jak vypadá běžný pracovní den tvůrce adventur nebo základní dokument designu.




Rozhovor: adventury / vývoj
Jane Jensen a Kickstarter 2. část - dokončení

Dokončení rozhovoru s Jane Jensen, scénáristkou adventur Gabriel Knight, Gray Matter a naposledy Moebius, se kterým zamířila na Kickstarter. Rozhovor se ale nezabývá jen inspirací k tomuto projektu, ale tvorbou adventur obecně, např. jak vypadá běžný pracovní den tvůrce adventur nebo základní dokument designu.




Téma: horor
Frictional Games - Jak vytvořit horor

Tématický článek o tvorbě hororů, který čerpá z názorů vývojářů ze studia Frictional Games, což jsou autoři slavné Amnesie nebo Penumbry. Můžete si tak přečíst, jak se snaží ztvárnit některé herní prvky, jako jsou nepřátelé, pocit osamění nebo puzzly.

(bude doplněno během roku)



Preview: post-apo / Afterfall: Insanity CZ
Afterfall: Insanity - Obrázky z apokalypsy II

Velká ukázka češtiny z post-apo akční adventury Afterfall: Insanity, základní info o její tvorbě a herních prvcích. Zabývá se i ztvárněním post-apo v Afterfallu, viz úvodní obrázky (ve hře je toho mnohem víc).

(momentálně nedostupné)

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: češtiny / Oblivion CZ
Farflame - rozhovor o překladech a Oblivionu CZ

Starší rozhovor přímo se mnou o překládání, tvorbě češtiny do Oblivionu a mojí profesionální práci. Před několika lety mě o něj požádal redaktor ze slovenské stránky Ultimate Gaming.



Autoři: Farflame a jeho tým    /   Úvodní stránka  /  Farflamovy češtiny  /  Videa  /  Články a rozhovory   /