In English

 

 

 

Česky

Úvodní slovo  
Časová linie  
Historie  
Obaly  
Download  
Screenshoty  
Porovnání  
Wanted  
Kniha hostů  
Odkazy  
   
TOPlist  
   
  

                    

  Historie Microsoft Flight Simulatoru

           Sedím v kokpitu Cessny 172 Skyhawk a kochám se výhledem na vrchol Mount McKinley v zapadajícím slunci Aljašských hor. Co mi to jenom připomíná? Představivost pilota MS Flight Simulatoru 2004 se vrací o 25 let zpět...

Microsoft Flight Simulator 2004

Microsoft Flight Simulator 2004 (Aljašské hory), vydán 2003

subLOGIC Flight Simulator 1 pro Apple II

subLOGIC Flight Simulator 1 pro Apple II, připraven k distribuci na konci roku 1979 (v obchodech v lednu 1980)

           Historie subLOGIC/Microsoft Flight Simulatoru...

V roce 1980 byl poprvé oficiálně uveden na trh program letecké simulace – subLOGIC Flight Simulator 1. Jeho tvůrcem byl mladý absolvent University of Illinois, Urbana – Champaign, Bruce A. Artwick. Pohled ze současnosti na strohou čárovou grafiku snad může vyvolat úsměv, podíváme-li se však na něj očima tehdejší doby, znamenal průlom v počítačové letecké simulaci. Jeho revoluční přínos spočíval v tom, že dokázal využít možností tehdejších počítačů nejen k výpočtům mnoha simulovaných parametrů letu, ale také je graficky znázornit na obrazovce monitoru. Vznikl tak zřejmě první 3D letecký simulátor, který byl na domácích počítačích prakticky dostupný pro kteréhokoliv zájemce.

Bruce Artwick první verzi Flight Simulatoru nevytvořil ze dne na den. Tématem se seriózně zabýval již během studií na univerzitě. Některé prameny uvádějí, že už tehdy pracoval na prvotním demu, které chtěl později použít k prezentaci svých schopností při získávání nového zaměstnání. Později publikoval své myšlenky v několika časopisech a setkal se s pozitivním zájmem čtenářů, kteří si chtěli jeho program koupit. Stal se spoluzakladatelem své vlastní společnosti – subLOGIC, která produkovala letecké simulátory a jejich doplňky pro různé typy počítačů. Od vydání první verze Flight Simulatoru už uplynulo více než 25 let a stal se legendou…

subLOGIC 3D Graphics package - demo

subLOGIC 3D Graphics package - demonstration pro Apple II, 1979

            V lednu roku 1980 byl vydán subLOGIC Flight Simulator 1 pro tehdy velmi populární počítač Apple II. Existuje však několik seriózních zdrojů (například kniha „40 Great Flight Simulator Adventures“ od Charles Gulicka z roku 1985), které uvádějí, že subLOGIC Flight Simulator 1 byl vydán již v roce 1979. Je jisté, že finální verze byla vytvořena v tomto roce, avšak manuál prvního vydání, prvního tisku, a magnetofonová kazeta, na které byl samotný program, nese označení roku vydání leden 1980. Ani na médiích pozdějších vydání není uveden copyright staršího data (většinou bývá uveden © roku prvního vydání dané verze a © roku vydání modifikace dané verze). Nejnovější informace o prvotním demu Flight Simulatoru a detailní okolnosti vydání Flight Simulatoru 1 jsou popsány v samostatné sekci o "A2-FS1". Animovaný obrázek nahoře reprezentuje toto vůbec první nehratelné demo (scenerie 5 x 6 čtverců).

           Obrázky z Flight Simulatoru 1 pro Apple II bývají někdy jednobarevné, bílé nebo zelené, ale již první modifikace zobrazovala 4 barvy, takže obraz byl jednobarevný jen v případě, že byl k Apple II připojen monochromatický monitor. Údaje pro řízení letounu Sopwith F.1 Camel se na palubní desce zobrazovali v digitální podobě. Jen výška a rychlost se zobrazovala analogově na dvou osmibokých přístrojích. Nejstarší scenerii tvořilo území 6 x 6 čtverců, na severu s plochým panorama hor. Dále zde byla 3 letiště, z toho 1 nepřátelské a jedno civilní, a nepřátelský sklad paliva. Významnou součástí hry byl mód „British Ace“ 3D Aerial Battle Game, ve které jste se utkali s několika nepřátelskými letouny.  Ve skutečnosti to však byly jen stěží rozeznatelné body. V tomto válečném módu se zobrazuje vzájemná poloha letounů na čtvercovém radaru v pravé části palubní desky. Vylepšené modifikace hry, stále pod označením Flight Simulator 1, vyšly na 5,25“ disketě. Nejmarkantnějším vylepšením je rozšíření scenérie na 12 x 12 čtverců, řeka a 3D objekty (most a „hora“).

subLOGIC Flight Simulator 1 pro Apple II

subLOGIC Flight Simulator 1 pro Apple II (scenérie 12 x 12 čtverců)

V březnu roku 1980 byl vydán subLOGIC Flight Simulator 1  pro počítač Tandy Radio Shack - TRS-80. Na první pohled by se mohlo zdát, že je to mnohem starší verze. Dokonce ji někteří vydávají za vzpomínané první demo. Jde však o plnohodnotné vydání pro velmi rozšířený počítač. Pouze jeho limitující technické možnosti způsobují jeho archaický vzhled. V originálním manuálu, mimochodem kompletně dostupného ke stažení, je uvedeno, že ve verzi pro TRS-80 již byly uplatněny zkušenosti virtuálních pilotů z verze pro Apple II. Artwick dokázal na plochu 128 x 48 bodů umístit stylizovanou palubní desku s digitálními údaji a lineární grafické ukazatele rychlosti a výšky. Verze 1 pro TRS-80 je známá v mnoha modifikacích (já jich mám 19), které se od sebe vizuálně téměř neliší. Nejdříve byly prodávány na magnetofonové kazetě a později, podobně jako u Apple II, na 5,25“ disketě. Všechny modifikace byly monochromatické, což znamená, že obraz byl podle monitoru dodávaného k jednotlivým modelům stolního počítače TRS-80, buď černo-bílý nebo černo-zelený. 

subLOGIC Flight Simulator 1 pro TRS-80

subLOGIC Flight Simulator 1 pro TRS-80, 1980

           Program Flight Simulator se stal velmi oblíbený, takže se není co divit, že byl Artwick osloven s nabídkou od tehdy ještě velmi mladé firmy Microsoft, připravit vydání pro počítače IBM PC. Na konci roku 1982 vyšla úplně první verze pod označením Microsoft Flight Simulator 1, respektive 1.00. Jako autor je podepsán Bruce Artwick. Program byl dodáván na 5,25“ disketě a spouštěl se jednoduše tak, že se počítač z této diskety nabootoval a sám spustil. Pokud se na obsah diskety podíváte v nějakém prohlížeči zjistíte, že je na ní zdánlivě jen jeden velmi malý soubor „fs.com“, kterým lze simulátor rovněž spustit. Hlavní část programu a scenérie je roztroušena na disketě, čímž byla řešena ochrana před nelegálním kopírováním. Tento fakt vysvětluje, proč se Microsoft Flight Simulator 1 pro IBM PC (stejně jako později MS Flight Simulator 2 pro PC a subLOGIC Flight Simulator II pro různé platformy) nešíří tak snadno jako MS Flight Simulator 3.0 a další následovníci do současnosti.

Microsoft Flight Simulator 1.00 pro IBM PC (color composite monitor)

Microsoft Flight Simulator 1.00 pro IBM PC (color composite monitor, přiblížení na Chicago Meigs Field airport), 1982

           Microsoft Flight Simulator 1 pro IBM PC zobrazoval 4 barvy, které však bez problémů fungovaly jen na počítačích s CGA grafickými kartami a monitory „color composite“ (o problému barevného zobrazení můžete číst v recenzi na MSFS2). Již v té době bylo vyráběno mnoho IBM PC klonů a vznikl problém kompatibility. Uvádí se dokonce, že byl Flight Simulator používán jako program k testování IBM PC kompatibility. Například na počítačích s monitory color RGB byl obraz černo-bílý. Stylizovanou palubní desku Cessny 182 tvořilo 8 analogových kruhových přístrojů, palivoměry a několik digitálních ukazatelů (kompas, rádio atd.). Na disketě byly dostupné 4 scenerie – Boston s New Yorkem, Los Angeles, Seattle a Chicago. Výhled z letadla byl možný v 9 směrech, avšak zatím zde nebyla možnost vnějších pohledů tak jak je známe z pozdějších verzí. Bylo možné nastavit roční období, čas, mraky, vítr a další parametry letu. Přednastaveno je 10 módů, z nichž mód Europe 1917 (oficiálně se nazýval World War I Ace) je válečným módem, obdobou „British Ace“ obsažené v předchozích verzích pro Apple II a TRS-80. Je už ale v mnohém dokonalejší. Zobrazuje se záměrný kříž, okolní hory leží již na okrajích dvou světových stran, je zde více pozemních objektů. V roce 1983 byla vydána vylepšená modifikace s označením verze 1.05 (vizuálně téměř totožná). Od předchozí se dá rozpoznat fungujícím "teplým resetem" pomocí kláves Ctrl+Alt+Del. 

          Ve stejném roce, tedy 1983, už ale Artwickova firma vydala novou verzi pro Apple II pod označením subLOGIC Flight Simulator II (dílčí verze 1.0) na 5,25“ disketě. Existuje také dílčí verze 1.05 a 2.0. Právě označení římskou číslicí bylo rozlišovacím znakem pro verze vydávané firmou subLOGIC, protože v následujících letech měly být vydávány novější verze pod ochrannou známkou Microsoftu pro jiné počítače. subLOGIC Flight Simulator II pro Apple II byl srovnatelný s MS Flight Simulator 1 pro IBM PC. Simulován byl letoun Piper Archer a jak vzhled palubní desky, tak možnosti nastavení, scenerie a mód Europe 1917 byly velmi podobné. Pokud se vám zdá grafika palubní desky špatná, tak je to způsobeno emulací barevného módu Apple II na PC.  Zvláštní je i fialová barva vody, ale i ve skutečnosti tomu tak bylo. Je to způsobeno technickými možnostmi Apple II, který zobrazoval pouze 6 barev, a to bílou, černou, zelenou, modrou (použitou pro oblohu), oranžovou a fialovou.

subLOGIC Flight Simulator II pro Apple II - pohled na letiště Chicago Meigs Field

subLOGIC Flight Simulator II pro Apple II (scenérie Chicaga s letištěm Meigs Field), 1983

          V roce 1984 byl poprvé vydán i subLOGIC Flight Simulator II pro počítače Atari (na disketě je však uveden copyright z roku 1983). subLOGIC deklaroval funkčnost pro Atari 400 / 600XL / 800 / 800XL / 1200XL / 1400XL /  1450XLD (manuál). Program byl distribuován na 5,25“ disketě a scenerie pak na další samostatné disketě. V roce 1987 byla vydána modifikace Flight Simulator II v1.07 pro Atari XE konzoli na cartridge. Toto vydání bylo distribuováno výhradně s novým počítačem XE a fungovalo také na Atari 65XE, 130XE a 800XE. Všechny modifikace však měly stejný vzhled. Co do funkčnosti je lze srovnat s verzí II pro Apple II, ale vizuálně se od ní lišil. Především palubní deska byla pouze černo-bílá.

subLOGIC Flight Simulator II pro Atari - pohled přes levé křídlo

subLOGIC Flight Simulator II for Atari (pojíždění na Meigs), 1984

          V roce 1984 připravil Artwick také novou verzi pro Microsoft s označením Microsoft Flight Simulator 2, respektive 2.10 (manuál), pro IBM PC. Oproti předchozí verzi 1 však nepřinesla nic moc revolučního. Byla jen ještě více podobnější verzi pro Apple II. Při použití RGB monitoru byly zobrazovány 4 barvy a 4 šrafované tóny, při použití barevné televize nebo monitoru „color composite“ pak až 15 barev. Zmiňovaný problém barevného zobrazení v MSFS 1 byl ve verzi 2 odstraněn. V následujících letech (1985-1987) bylo vydáno několik vylepšených modifikací s označením 2.10A, 2.12, 2.13 a 2.14, které přinesly především širší hardwarovou podporu (grafické karty Hercules, IBM EGA, LCD, počítače IBM PS/2). Jejich vzhled byl téměř totožný. Přednastaveno bylo 10 standardních módů ve čtyřech už jmenovaných lokacích USA a uživatel si mohl dalších 20 módů uložit na další disk. Mimo výhledu v 9 směrech bylo možné použít pohled radar – něco jako satelitní pohled s možností zoomu. S přesným určením data vydání všech těchto modifikací je trochu problém, protože jak manuály, tak samotné programy nesou označení roku 1984.

           Zmíněno by mělo být také zvláštní vydání MSFS 2.12 pro AST Research (firma zabývající se výrobou komponent do počítačů). V roce 1985 vydal Microsoft naprosto shodnou verzi jako pro počítače IBM PC s označením "zvláštní edice pro AST Research". Tuto verzi dodávala firma AST Research se svým vyráběným počítačem IBM PC kompatibilním a nemohli jste ji koupit zvlášť. Samotný program se v ničem nelišil, dokonce i datum výroby souboru na disketě je shodný s IBM PC edicí. Disketa s programem má štítek s označením edice pro AST Research. Manuál byl vložen do modrého tří-kroužkového plastového pořadače a titulní strana rovněž obsahuje označení speciální edice.

           Od roku 1985 produkoval subLOGIC také jejich první add-ony pro Microsoft Flight Simulator 2.x a subLOGIC Jet 1.3 a vyšší. Byla to celá řada disků scenérií.

Microsoft Flight Simulator 2.10 for IBM PC (RGB monitor)

Microsoft Flight Simulator 2.10 pro IBM PC (RGB monitor, scenérie Manhattanu), 1984

            Další verzí, kterou v roce 1984 Artwick připravil k vydání pro Microsoft, byl Microsoft Flight Simulator 1.00 pro počítač Texas Instruments Professional (dá se říci, že se jednalo o klon IBM PC, i když se uvádí, že nebyl kompatibilní). Simulován byl letoun Cessna 182 ve v té době pro Flight Simulator již standardních scenériích New York, Boston, Chicago, Seattle a Los Angeles a také mód WW1 Ace. Flight Simulator 1.00 pro Texas Instruments Professional umožňoval černobílé monochromatické zobrazení, zobrazení v odstínech šedi nebo zeleně (podle připojeného monitoru) anebo 8 barev v barevném módu. Distribuován byl na 5,25" disketě.

Microsoft Flight Simulator 1.00 pro Texas Instruments Professional

Microsoft Flight Simulator 1.0 pro Texas Instruments Professional Computer (pojíždění na Meigs), 1984

          Rok 1984 dal vzniknout také subLOGIC Flight Simulatoru II pro počítač Commodore 64. Svým vzhledem nejvíce připomínal stejnojmennou verzi pro počítače Atari, ale na první pohled se odlišoval barvami přístrojů na palubní desce. Jedna z dílčích modifikací byla distribuována na magnetofonové kazetě, která je zvláštní tím, že na jedné straně obsahovala scenérii Champaign to Kankakee (letoun pak na rozdíl od diskové verze startoval na letišti Champaign Willard), na druhé straně mód WW1 Ace. Ve stejném roce byla vydána i modifikace na 5,25" disketě. Další zajímavostí je, že Andras Szigethy z Maďarska upravil originální vydání pro C 64 na počítač Commodore Plus/4. Počítač C+/4 byl dalším počítačem v produkční řadě Commodore a nebyl s C 64 kompatibilní.

           Další zajímavostí je, že silně modifikovaná verze subLOGIC Flight Simulatoru II pro C 64 byla dokonce použita jako profesionálním letecký trenažér v bývalé NDR v letech 1988 - 1990.

subLOGIC Flight Simulator II pro Commodore 64 a scenery disk 7 - pohled na Washington

subLOGIC Flight Simulator II pro Commodore 64 (scenery disk 7 - Washington), 1984

            Na konci roku 1984 vydal subLOGIC Flight Simulator II, verze 1.00, i pro jeden z prvních laptopů na světě - Data General/One. Ve skutečnosti se tento produkt dostal do obchodů až v lednu 1985. Vzhledem k technickým možnostem tohoto počítače IBM PC kompatibilního,  byla verze pouze monochromatická. Barva zobrazení závisela na konkrétním modelu počítače DG/One. Existuje Model 2213A (1984) a Model 2217A (1986) s větším šedým nebo zeleným LCD displejem, DG/One 2T - Model 2540A (1987) se zeleným displejem, Model 2513A (1987), rovněž označený jako Model 2T, s menším žluto-zeleným LCD displejem, a konečně také vysoce kontrastní LCD upgrade pro Model 2213A a 2217A s šedým displejem. Flight Simulator II se dodával na jedné 3,5“ 720kb disketě. Simulátor se spouštěl nabootováním diskety obdobně jako u PC verzí, ale prohlížečem již na ní naleznete pouze soubor „read.me“. Simulován byl letoun  Piper PA-28-181 Archer II. Možnosti nastavení, scenerie i mód Europe 1917 jsou prakticky shodné jako u předchozích verzí.

subLOGIC Flight Simulator II pro Data General/One - blízko letiště Greater Kankakee

subLOGIC Flight Simulator II pro Data General/One (před letištěm Greater Kankakee), 1984

           V roce 1985 vydal subLOGIC simulátor Jet pro IBM PC (později také pro C64, Apple II, Amiga, Atari ST a NEC PC9801). Tento simulátor sice s vývojovou linií Flight Simulátoru přímo nesouvisí, ale jako spoluautor je podepsán Artwick, proto jej pro dokreslení uvádím. Palubní deska s nejzákladnějšími přístroji a ukazateli byla rozmístěna kolem okrajů obrazovky (podobně jako u Flight Simulatoru 1 pro TRS-80). Jet emuloval několik typů bojových letounů a více než o leteckou simulaci, šlo o vzdušný boj.

subLOGIC Jet pro IBM PC

subLOGIC Jet pro IBM PC, 1985

            V roce 1985 Artwick pro Microsoft připravil také edici Microsoft Flight Simulatoru 2.12 pro počítače Tandy 1000/1200HD/2000, která je svými funkcemi a vzhledem téměř totožná se stejnou verzí pro IBM PC. MS Flight Simulator pro Tandy dokonce bez problémů funguje na počítačích IBM PC. Navíc je zde možnost změny grafického módu v průběhu hry.

Microsoft Flight Simulator 2.12 pro Tandy - pod pravým křídlem noční Chicago

Microsoft Flight Simulator 2.12 pro Tandy (RGB monitor, noční Chicago pod pravým křídlem), 1985

            Teprve následující rok 1986 však přinesl zásadnější pokrok ve vzhledu nových verzí Flight Simulatoru. Artwick dokonale využil technických možností počítačů Amiga a Atari ST a pod ochrannou známkou své firmy vydal subLOGIC Flight Simulator II pro Atari ST a subLOGIC Flight Simulator II pro počítače Amiga. Ačkoli nesou označení římskou II jako popsané verze pro Apple II, Atari, C 64 a Data General/One, vzhledem k množství inovací by mohly být klidně označeny za verzi III. Jsou srovnatelné s pozdějším MS Flight Simulatorem 3.0. Největší novinkou je systém rolovacích nabídek, nové pohledy: „spot, track, tower“ a mimo letoun Cessna 182 je simulován i letoun Learjet 25G. Další inovací je možnost otevření druhého okna pohledu a libovolně si upravit jejich velikost a umístění. Navíc je možné otevření dalšího okna volby směru pohledu a okno mapy. Display dosahoval rozlišení 320x240 bodů a zobrazovalo se 16 barev. Když jsem porovnával vizuální rozdíl mezi edicí pro Amigu a Atari ST, našel jsem pouze jinou barvu a tvar kurzoru šipky, která je u Atari ST bílá a u Amigy hnědá. Podobně jako u předchozích verzí Flight Simulatoru pro jiné platformy, vyšly následně vylepšené modifikace, například subLOGIC Flight Simulator II pro počítače Amiga verze 1.1 a 1.2 v roce 1987. Flight Simulator II pro Atari ST dílčí verze 1.0 byla vydána zvlášť v edici, která podporovala zobrazení pouze na monochromatických monitorech a zvlášť v edici podporující zobrazení pouze na barevných monitorech (zobrazení na monochromatických monitorech nefungovalo). Následující dílčí verze 1.1 již v jedné edici současně podporovala barevné i monochromatické monitory. Typ monitoru je detekován automaticky.

subLOGIC Flight Simulator II pro Atari ST a scenery disk 11 - Niagarské vodopády

subLOGIC Flight Simulator II pro Atari ST (scenery disk 11 - Niagarské vodopády), 1986

subLOGIC Flight Simulator II pro počítače Amiga se scenery disk 7 - Washington

subLOGIC Flight Simulator II pro počítače Amiga (scenery disk 7 - Washington), 1986

           Pro zajímavost a srovnání. Na následujícím obrázku je screenshot z první beta testovací verze subLOGIC Flight Simulatoru II pro Atari ST z listopadu roku 1985.  Mnoho funkcí ještě není aktivních, obsažena je pouze testovací scenérie a na palubní desce a letadlech je použito více barev než ve finálním vydání.

subLOGIC Flight Simulator II pro Atari ST - beta test verze

Beta verze subLOGIC Flight Simulatoru II pro Atari ST, 1985

           Vraťme se však zpět do roku 1986. Byl totiž vydán ještě subLOGIC Flight Simulator II pro počítače NEC PC-9801, který byl srovnatelný s verzí MS Flight Simulator 2 pro IBM PC. Počítače řady NEC PC byly vyráběny v Japonsku a i vydání této verze bylo určeno pro japonský trh. Proto je velmi vzácná. Byla vydána na jedné 5,25“ (pro PC-9801F/VF/VM) nebo na  3,5" (pro PC-9801U2/UV2) bootovací disketě, která je chráněna proti kopírování stejným, již popsaným způsobem.

subLOGIC Flight Simulator II pro NEC PC-9801 - hora Fuji (Japonsko)

subLOGIC Flight Simulator II pro NEC PC-9801 (Hora Fuji - Japonsko), 1986

           V roce 1986 však Artwick také pro Microsoft vyprodukoval Microsoft Flight Simulator 1 pro počítače Apple Macintosh. Pokračovalo tím paralelní vydávání Flight Simulatoru pod ochrannou známkou subLOGIC i Microsoft, i když byl za vším Bruce Artwick. MS Flight Simulator 1 pro Macintosh je svými funkcemi a inovacemi srovnatelný se subLOGIC Flight Simulátorem II pro Amigu a Atari ST. Jsou zde podobná rolovací menu, nové pohledy, druhé okno pohledu, okno směru pohledu a okno mapy. Na první pohled je zde však vizuální rozdíl. Obraz má vysoké rozlišení, avšak je pouze monochromatický. K této verzi je ještě nutné podotknout, že následující verze pro Macintosh nesla označení MS Flight Simulator 4.0 aniž by kdykoli vyšly verze 2 a 3. Verze 1, respektive 1.00 a 1.02, však byly vydány zvlášť pro americký a pro ostatní trh.

Microsoft Flight Simulator 1.00 pro Apple Macintosh

Microsoft Flight Simulator 1.00 pro Apple Macintosh ("spot view" tvého letadla), 1986

           V roce 1986 byl na trh uveden počítač Tandy Color Computer 3. Firma Tandy chtěla tímto modelem lépe konkurovat Commodore Amiga a Atari ST a navázat na řadu poměrně oblíbených počítačů. Není se tedy co divit, že byl v roce 1987 vydán subLOGIC Flight Simulator II i pro Color Computer 3. Byl distribuován v obvyklé papírové krabici formátu VHS videokazety na 5,25" disketě. Program se na této disketě bootoval pod operačním systémem OS-9 Level2. Umožňoval zobrazení na barevné televizi, RGB nebo barevném kompozitním monitoru. Simulován byl letoun Piper Cherokee PA-28-181 Archer II a zahrnoval scenérie Chicago, Kankakee, Champaign, Seattle, Los Angeles a New York. Stejně jako předchozí verze obsahoval také mód WW 1 Ace (na obrázku). Pokud mohu hodnotit, tak oproti vydáním pro Atari, C 64 nebo Apple II, mnohem více využíval barev. Na první pohled je však patrné nižší rozlišení palubních přístrojů. Nebyla zde ani rolovací menu nebo možnost otevření dalších oken tak, jak tomu bylo u o rok starších vydání pro počítače Amiga, Atari ST nebo Macintosh. V této verzi také nejsou žádné zvuky. Pro počítače řady Color Computer existoval letecký simulátor pod názvem Flight Sim I, který však nemá se sérií subLOGIC/Microsoft Flight Simulator nic společného.

subLOGIC Flight Simulator II pro Color Computer 3, mód WW 1 Ace

subLOGIC Flight Simulator II pro Color Computer 3 (mód WW 1 Ace), 1986

           Nadešel rok 1988, který znamenal velké změny pro subLOGIC, Artwicka a budoucnost Flight Simulatoru. Byl vydán subLOGIC Flight Simulator s přívlastkem „With torpedo attack“ pro počítače MSX. Tato edice nebyla srovnatelná s žádnou předchozí a ani žádnou následující. Zcela vybočovala z filozofie civilního létání a dá se přirovnat k předchozímu subLOGIC Jet nebo budoucímu MS Combat Flight Simulatoru. Byl distribuován na cartridge a byl určen především pro japonský trh. Díky rozšíření počítače se program rozšířil i do světa. Úkolem pilota bylo například potopit nepřátelskou loď nebo se utkat s nepřátelskými letouny. Grafika odpovídala technickým možnostem MSX. Také zde nebyla rolovací menu, další okna nebo jiné vymoženosti staršího Flight Simulatoru pro Atari ST, Amigu či Macintosh. Vydání pod názvem Flight Simulator mělo zřejmě hlavně komerční důvod.

subLOGIC Flight Simulator with torpedo attack pro MSX

subLOGIC Flight Simulator with torpedo attack pro MSX (loď v dohledu), 1988

           Japonský trh byl pravděpodobně velmi zajímavý, protože ve stejném roce 1988 vydal subLOGIC také verzi Flight Simulator with Torpedo Attack pro počítač NEC PC-8801. Na rozdíl od vydání pro MSX, byly zobrazovány jen 4 barvy a vzhled displeje se poněkud lišil. Ve své podstatě ale byla simulace téměř totožná. Byl distribuován na jedné 5,25“ disketě. Malá poznámka na vysvětlenou: NEC PC-8801 je počítač založený na 8-bitovém procesoru Z80. Další vydání Flight Simulatoru pro japonské počítače, zde rovněž uvedené, byly naprogramovány pro počítače řady PC-9800. Ty zahrnují poměrně širokou rodinu 16-bitových počítačů, z nichž první PC-9801 byl založen na procesoru i8086/5 MHz, další modely na procesoru i80286, poslední z této řady byl počítač PC-9821 s procesorem i80386SX. Pozdější modifikace byly vyrobeny dokonce i s procesory i486, Pentium a Pentium II. Z uvedeného vyplývá, že NEC PC-8801 byl počítač kategorie domácích 8-bitových herních počítačů, zatímco počítače řady PC-9800 byly srovnatelné s IBM PC, i když s nimi nebyly kompatibilní.

subLOGIC Flight Simulator with torpedo attack pro NEC PC-8801

subLOGIC Flight Simulator with torpedo attack pro NEC PC-8801, 1988

            V tomto roce se ale především připravovalo vydání verze pro PC. Rozpory Artwicka s ostatními spoluvlastníky firmy subLOGIC však nakonec vedly k tomu, že Artwick koncem roku 1988 firmu společně s několika spolupracovníky opouští a zakládá si novou firmu – BAO (Bruce Artwick Organization). I když zbytek týmu u subLOGICu pokračuje v tvorbě leteckých simulátorů, pro budoucnost jména Flight Simulator je rozhodující, že majitelem ochranné známky na něj je Artwick.    

            Přes všechny organizační změny byl Microsoft Flight Simulator 3.0 pro PC v roce 1988 uveden na trh (i když program nese copyright už z roku 1987). Popisovat všechny funkce a možnosti nastavení této nové verze by zabralo snad i několik stránek. Pokrok vytvořený v popsaných verzích pro Atari ST, Amigu a Macintosh zde byl doveden téměř k dokonalosti. Umožňoval různé typy zobrazení. V maximu EGA nebo VGA – 16 barev 640x350 bodů. Simulovány byly letouny Cessna Skylane Turbo RGII, Learjet 25G (u obou se zatahovacím podvozkem) a Sopwith Camel. Všechny typy měly sice stejný přístrojový panel a zvuky, ale rozdílné letové vlastnosti. Let nad známými panoramaty Chicaga, New Yorku nebo San Francisca už velmi připomíná realitu a daly se provádět takové kousky jako podlet mostu Golden Gate nebo přistát na letadlové lodi. Za malou zmínku stojí také to, že je zde zachován mód World War I Ace, kde se v důvěrně známé scenerii Europe 1917 můžete utkat s nepřátelskými letouny. Pro verzi 3.0 jsou také typické „balónové“ mraky. Je to také první verze pro PC, která se nespouštěla z diskety, ale instalovala se na pevný disk s operačním systémem MS DOS (nebo kompatibilním). Existuje také zvláštní edice Microsoft Flight Simulatoru 3.0 pro počítače Tandy/IBM PC a kompatibilní, která byla rovněž vydána v roce 1988. Balení obsahovalo jak 3,5", tak i 5,25" diskety.

Microsoft Flight Simulator 3.0 pro DOS - San Francisco

Microsoft Flight Simulator 3.0 pro DOS (nízká oblačnost nad San Francisco), 1988

           Jak už bylo řečeno, subLOGIC ani po odchodu Artwicka nepřestal produkovat letecké simulátory. V roce 1989 vydal pro PC vrtulníkový simulátor Thunder Chopper.

subLOGIC Thunder Chopper pro PC

subLOGIC Thunder Chopper pro DOS (dvě lodě v dohledu), 1989

           Konkurence v podobě BAO připravila a Microsoft v roce 1989 vydal MS Flight Simulator 4.0 pro PC. Možnosti zobrazení byly shodné s verzí 3.0 a na první pohled je verze 4.0 vizuálně velmi podobná verzi 3.0. Pokrok ve věrnosti simulace je ale značný. Simulovány byly letouny Cessna Skylane RG – model 182 (s plynule animovaným zatahováním podvozku a viditelnými vysunutými klapkami), Learjet 25G, Sopwith Camel, nově větroň Schweizer 2-32 Sailplane (s přístrojovým panelem odlišným od ostatních typů letounů) a experimentální vrtulový letoun. Scenerie již byla dynamická a pohyb letounů na letišti už dával pocit reálného provozu. Nový byl také generátor počasí.

Microsoft Flight Simulator 4.0b pro DOS (panel B747-400 z Aircraft and Scenery Designer) - před Seattlem

Microsoft Flight Simulator 4.0b pro DOS, 1990  (Boeing 747-400 z add-onu Aircraft and Scenery Designer, 1990)

           V souvislosti s MS Flight Simulatorem 4.0 je nutné zmínit program Aircraft and Scenery Designer z roku 1990, který pro Microsoft vyrobila BAO. Jak už sám název napovídá, tento produkt umožňoval uživatelům upravovat nebo vytvářet vlastní nová letadla, letiště nebo celé scenérie (dynamiku scenérií). Program se integroval do Flight Simulatoru jako uživatelský interface. Byl to první krok k otevření Flight Simulatoru pro tvorbu uživatelských doplňků, kterých je pro jednotlivé následující verze vyrobeno na amatérské i profesionální úrovni nepřeberné množství. Aircraft and Scenery Designer navíc přinesl také nová letadla jako experimentální proudové letadlo, Boeing 747-400 (se zcela novým panelem přístrojů), Piper Cherokee Archer II a další. MS Flight Simulator 4 byl poslední verzí, která obsahovala plnohodnotný mód WWI Ace. V roce 1990 byla vydána verze 4.0b, jež opravovala chyby ve verzi 4.0.

Aircraft and Scenery Designer

Aircraft and Scenery Designer pro Flight Simulator 4, 1990

           Ani subLOGIC nezahálel a v roce 1990 vydal letecký simulátor s nezvykle dlouhým názvem subLOGIC Flight Assignment: Airline Transport Pilot. Není bez zajímavosti, že vydání programu předcházel spor subLOGICu s Microsoftem, respektive Artwickem, o použití zdrojových kódů z předchozích verzí a o samotný název, který měl být původně Flight Simulator: Airline Transport Pilot. SubLOGIC nakonec ustoupil a s Microsoftem se dohodl. Mnozí virtuální piloti tvrdí, že Flight Assignment: ATP je mnohem lepší simulátor než MS Flight Simulator 4.0. Na Internetu lze o tom najít velmi pěkný článek Marcuse Vitzethuma.

subLOGIC Flight Assignment:Airline Transport Pilot - Chicago

subLOGIC Flight Assignment: Airline Transport Pilot (Chicago), 1990

Obchodní strategie Microsoftu v následujících letech měla zřejmě za úkol pokrýt i ostatní nejrozšířenější počítačové platformy, a tak byl v roce 1991 vydán MS Flight Simulator 4.0 také pro počítače Apple Macintosh a v roce 1992 MS Flight Simulator 4.0b pro počítače řady NEC PC-9800 (pro japonský trh). Obě vydání byly svými funkcemi srovnatelné s verzí 4.0 pro PC. Vydání pro Macintosh nese design menu typický pro tyto počítače a operační systém Mac umožnil skutečnou volnost rozmístění oken na pracovní ploše počítače. U vydání pro počítače řady NEC PC-9800 se nenechte mýlit totožným vzhledem s PC verzí. Nejednalo se jen o jazykovou mutaci, ale o plnohodnotnou samostatnou verzi.

Microsoft Flight Simulator 4.0 pro Macintosh

Microsoft Flight Simulator 4.0 pro Apple Macintosh (Chicago), 1991

MS Flight Simulator 4.0b pro počítače řady NEC PC-9800

Microsoft Flight Simulator 4.0b pro NEC PC-9800 series, 1992

V roce 1993 byla vydána verze MS Flight Simulator 5.0 pro PC, jež znamenala novou generaci této série. Obraz v maximálním rozlišení SVGA dosahoval 640x400 bodů, 256 barev. Terén, letadla, budovy a mraky byly texturované a vytvářely stíny. Simulovány byly jen letouny Cessna Skylane RG, Learjet 35A, Sopwith Camel a Schweizer 2-32 Sailplane, avšak každý měl svůj individuální panel přístrojů. Obsaženy byly scenerie Chicago, Los Angeles, New York, San Francisco, Seattle, Paříž a Mnichov. V roce 1994 byl vydán upgrade na verzi 5.0a, která opravovala chyby základní verze.

Microsoft Flight Simulator 5.0 pro PC - Chicago

Microsoft Flight Simulator 5.0 pro DOS (Chicago), 1993

V roce 1994 byla vydána další verze pro japonské počítače řady NEC PC98. Konkrétně to byl Microsoft Flight Simulator 5.0a pro NEC PC-9821/ PC-9800/ PC-H98. Protože tyto počítače nebyly IBM PC kompatibilní, vydal Microsoft samostatnou verzi, která byla svými funkcemi totožná se stejnojmennou verzí pro počítače IBM PC. Simulátor běžel na operačním systému MS DOS 5.0 nebo vyšším. Instalace zabírá tři 3,5" diskety a je pouze v japonském jazyce. Na obrázku je scenérie Tokia, která není součástí instalace, ale samostatně prodávaného add-onu Japan scenery. Tato verze byla poslední verzí naprogramovanou speciálně pro jiný typ počítače než PC.

Microsoft Flight Simulator 5.0a pro NEC PC-9821/ PC-9800/ PC-H98 - Tokio

Microsoft Flight Simulator 5.0a pro NEC PC-9821/ PC-9800/ PC-H98 (Tokio), 1994

SubLOGIC také nezahálel a v roce 1994 vydal simulátor Flight Light s již plně přepracovaným kódem. Simulován byl letoun Cessna CitationJet a jeho stylizovaná palubní přístrojová deska se odlišovala od všech do té doby subLOGICem vymodelovaných.

subLOGIC Flight Light - Chicago

subLOGIC Flight Light (Chicago), 1994

            V roce 1995 byl vydán Microsoft Flight Simulator 5.1. Na první pohled se od verze 5.0 příliš nelišil, ale obsahoval mnoho vylepšení. Byl distribuován buď na čtyřech 3,5“ disketách nebo poprvé na CD ROM.

Microsoft Flight Simulator 5.1 pro DOS - New York

Microsoft Flight Simulator 5.1 pro DOS (New York), 1995

            Přelom let 1995 -1996 znamenal pro Artwicka další velký zlom. Prodal totiž svou firmu BAO společnosti Microsoft. Domníval se, že malé firmy jako byla to jeho, nemají při silné konkurenci na trhu mnoho šancí. Artwickův tým přešel k Microsoftu a on sám zůstal jen v roli poradce. Shodou okolností postihl stejný osud i jeho bývalou firmu subLOGIC. Téměř ve stejnou dobu ji koupila firma Sierra.

Krátce před převzetím subLOGICu firmou Sierra v roce 1995 byla vydána vylepšená verze simulátoru Flight Light pod názvem Flight Light Plus. V porovnání s předchozí verzí je nabízena určitá podpora MS Windows a širší park simulovaných letadel. Pro zajímavost v roce 1996 vydala Sierra ještě další verzi simulátoru Flight Light Plus pod prostým názvem Flight.

subLOGIC Flight Light Plus a scenery disk USA East - New York

subLOGIC Flight Light Plus (scenery disk USA East - New York), 1995

Za připomenutí stojí ještě vydání BAO Flight Simulator Flight Shop pro MS Flight Simulator 5.x v roce 1995 (obsahující Aircraft Factory, ATC Workshop, nová letadla F/A-18, DC-3, T6D Texan a další, upgrade na verzi 5.0a) a BAO Tower v roce 1996 (simulátor řízení letového provozu). Oba programy již podporovaly MS Windows 3.x a Windows 95.

BAO Flight Simulator Flight Shop - Aircraft Factory

BAO Flight Simulator Flight Shop, 1995

BAO Tower

BAO Tower, 1996

Nová generace Flight Simulatoru přišla v roce 1996 s vydáním Microsoft Flight Simulatoru pro Windows 95. Takto zněl celý název nového produktu, který je také označován za verzi 6.0 a jak už název napovídá, byl naprogramován pro nový operační systém. Simuluje do té doby obvyklé letouny Cessna 182 RG, Learjet 35A, Schweizer 2-32 Sailplane, Sopwith Camel a nově Boeing 737-400 a Extra 300S. Mimo detailní scenerie těží inovace této verze z možností  MS Windows 95. Počínaje komfortem instalace, přes vyšší počet promítaných oken za sekundu až po multimediální help dostupný kdykoli v průběhu hraní. Maximální rozlišení na celou obrazovku je 640x480 bodů.

Microsoft Flight Simulator for Windows 95

Microsoft Flight Simulator for Windows 95 (Grand kaňon), 1996

V roce 1997 byla vydána speciální jazyková edice MS Flight Simulatoru 95 pro Japonsko. V této souvislosti je možné zmínit, že už i u předchozích verzí byly vydávány samostatné jazykové mutace, například německé nebo francouzské.

Microsoft Flight Simulator for Windows 95 (japonská edice)

Microsoft Flight Simulator for Windows 95 (edice v japonštině), 1997

Ve stejném roce 1997 už ale byla také vydána nová verze - MS Flight Simulator 98, označovaná za verzi 6.1. Verze pro operační systém Windows lze považovat za „novodobé“, takže se již omezím jen na několik základních informací. Nejvyšší nastavitelné rozlišení je 1400x1050 bodů, 16 bitová barevná hloubka a poprvé je podporována 3D hardwarová akcelerace. Nová je simulace vrtulníku Bell 206B JetRanger, Learjet 45 a Cessna 182S. Celkem 8 typů s virtuálním kokpitem, který má do 3D ještě daleko.

Microsoft Flight Simulator 98

Microsoft Flight Simulator 98 (Grand kaňon), vydán 1997

V roce 1999 byla vydána verze - MS Flight Simulator 2000, označovaná za verzi 7.0. Vyšel, stejně jako následující MSFS 2002, v edici Standard a Professional. Typickým letounem je zde nadzvukový dopravní Concorde. V této verzi však nejsou virtuální kokpity. V roce 2000 byl vydán update na verzi 2000b, který opravoval chyby základní verze.

Microsoft Flight Simulator 2000

Microsoft Flight Simulator 2000 (Manhattan), vydán 1999

V roce 2001 byla vydána verze - MS Flight Simulator 2002, označovaná za verzi 8.0. Nejvyšší nastavitelné rozlišení je 1400x1050 bodů a 32 bitová barevná hloubka. Simulováno je 17 letounů. Různé typy Cessny, vrtulník Bell 206B JetRanger, Learjet 45, Mooney Bravo, F4U-1A Corsair, Boeing 737, 747, 777 a další. Naopak chybí Concorde. Letouny obsahují virtuální kokpity a scenerie využívá nový systém AutoGen.

Microsoft Flight Simulator 2002

Microsoft Flight Simulator 2002 (Grand kaňon), vydán 2001

           V roce 2003 byla vydána verze - MS Flight Simulator 2004 A Century of Flight, označovaná za verzi 9.0, která se nese v duchu přívlastku „Století létání“. Mimo jiné obsahuje multimediální prezentaci historie létání a několik historických letounů jako Wright Flyer, Vickers F.B.27A Vimy, Ryan NYP "Spirit of St. Louis", Curtiss JN-4 "Jenny", DC-3 a další. V roce 2004 byl uvolněn update na verzi 9.1, který opravuje chyby ve verzi 9.0.

Microsoft Flight Simulator 2004

Microsoft Flight Simulator 2004 (most Golden Gate), vydán 2003

           Nejnovější Microsoft Flight Simulator X byl vydán v roce 2006 a oficiální add-on Microsoft Flight Simulator X Acceleration byl vydán v roce 2007. Oba produkty vypadají úžasně! Podívejte se na obrázky. Ohromující grafika (pohled na Rio de Janeiro), nová letadla, mise, mnoho malých krásných věcí (zvířata, aero-vlek) a spousta zábavy (Red Bull Air Race)!!! Existuje několik vydání Flight Simulatoru X, a to pod označením Deluxe (Professional), Standard a Gold (vydaná v roce 2008).

Microsoft Flight Simulator X

Microsoft Flight Simulator X (Rio de Janeiro), vydán 2006

Microsoft Flight Simulator X Acceleration Expansion Pack

Microsoft Flight Simulator X Acceleration Expansion Pack, vydán 2007

         Od vydání první verze Flight Simulatoru již uplynulo mnoho let a jsem přesvědčen, že tady bude i v budoucnosti, stejně jako lidská touha létat...

 

© 2005 - 2017 Josef  Havlík

 

NAVRCHOLU.cz

 

Jednotlivé stránky:

In English

subLOGIC Flight Simulator 1 - Apple II

subLOGIC Flight Simulator 1 - TRS-80

Microsoft Flight Simulator 1 - IBM PC

subLOGIC Flight Simulator II - Apple II

Microsoft Flight Simulator 2 - IBM PC

Microsoft Combat Flight Simulator série

Microsoft Flight Simulator X