Historie výrobců našich automobilů

z materiálu A.I.C.E., e.V. - Allgemeiner IFA-Club Europa

Epizody z vývoje automobilů na východě Německa

V Německu je několik muzeí bývalých automobilek, známých z doby NDR. Mohlo by se zdát, že jde o "nostalgii", stesk po poměrech před rokem 89, ale není to tak docela. V klasických dobách vývoje automobilu hrálo Německo významnou roli, a mnoho z tohoto dění probíhalo v Duryňsku a Sasku, tedy na pozdějším "Východě" Německa. Historie východoněmeckých, dnes následkem¨politických změn už neexistujících automobilek, ilustruje vývoj automobilu vůbec, a tato muzea jsou někdy jediným svědectvím.

Wartburg

V Eisenachu byl vyroben první automobil v roce 1897, cca 10 let po oficiálním vynalezení automobilu (udělení patentu Carlu Benzovi), a sice s technickou pomocí Benze a Daimlera. Neměl úspěch, a tak se honem sáhlo po licenci od fy. Decauville (1898). Tento vůz ještě připomínající kočár, měl čtyřdobý vzduchem (později vodou) chlazený dvouválec a třírychlostní převodovku s nekrytými ozubenými koly. A jmenoval se Wartburg! Existovala i dvoumotorová závodní verze.
Následovala změna v názvu firmy, vývoj a výroba luxusního vysokoobsahového čtyřtaktního modelu DIXI, koncem dvacátých let pak v licenci anglického Austin výroba úspěšného lidového vozu DIXI DA1.
V roce 1928 se Eisenach stal součástí BMW, do té doby jen továrny na letecké motory a motocykly.
První vůz BMW byl malý BMW-DIXI, to jest upravený DIXI DA1. Z něj odvozený sportovní model BMW se jmenoval Wartburg Sport BMW-Wartburg. Snad největšího věhlasu se dostalo asi pěti stům vyrobených exemplářů vyjímečného sportovního a závodního BMW 328, sklízejícího spoustu úspěchů ještě i po válce.
Po válce se zbrojní výrobou, končící rozbombardováním továrny, byla po krátké etapě výroby ručních vozíků a esšálků obnovena výroba modelů BMW 321 a luxusních sportovních  BMW 327 a také další vývoj vozů BMW, a to už paralelně s Mnichovem v SRN. Byly z toho soudní spory o značku, proto v padesátých letech navázal na BMW závodně sportovní vůz AWE 1500 (AWE = Automobil-Werk Eisenach) šestiválec 2 x OHC, 135 koní a patřil k evropské špičce.
Vývoj z uvedeného období je zřejmý z následující obrazové přílohy:

wart111.jpg (67254 bytes)


Racionalizační opatření vlády NDR znemožnila další vývoj vozů BMW a Eisenach byl nucen převzít (od Cvikova) koncepci předválečného prototypu DKW typu F9, v NDR IFA F9. Tvar F9 byl jedním z prvních, které byly jako úspěšné vyvinuty v aerodynamickém tunelu. Z koncepce IFY F9 pak vycházely následující typy až po Wartburg 353W. S tím vším se Eisenašští smiřovali s odporem, i označování Wartburgů třímístným typovým číslem, začínajícím trojkou připomínalo BMW a bylo tichým protestem. Postupně se však práce na typech Wartburg líbit, a dodnes jsou tam na tento vůz hrdi.

Následuje několik obrázků s automobily z tohoto období:

wart112.jpg (19659 bytes) wart113.jpg (13016 bytes)

V roce 1996 se konala výstava "sto let automobilové výstavy v Eisenachu". Vystavovaly se DIXI, závodní EMW, Wartburgy. V noci se do výstavní haly probourali nákladním autem zloději a ukradli nejcennější exponát. Tím nejcennějším byl podle nich velmi úspěšný soutěžní Wartburg 353 s výkonem asi 107 koní. Nalezen už nebyl.

 

Trabant

August Horch byl od roku 1898 ředitelem stavby automobilů u vynálezce automobilu Carla Benze. Nelíbil se mu konzervatismus "Papá Benze", bránícího jakýmkoliv konstrukčním změnám, zejména těm, které by činily vozy rychlejšími. Bránil i umístění motoru vpředu. Horch se proto osamostatnil a 1904 založil automobilku stejného jména: HORCH. Firma se proslavila výrobou luxusních velkých osobních vozů osmi- až dvanáctiválců. Horch se silně angažoval v závodech. Po neshodách zaviněných zejména několika neúspěchy v závodech s věčným rivalem Mercedes Benz, Horch v roce 1909 odešel od firmy a založil si ve Cvikově firmu novou, která už se ale Horch jmenovat nemohla a proto ji Horch nazval latinsky AUDI. S původním HORCHEM se ovšem sešel AUDI později ve sdružení Auto-Union. Poválečným spojením HORCHA a v NDR zbylé části AUDI vznikl "Sachsenring" známý dnes hlavně výrobou Trabantů. Tak se z výrobce nejluxusnějších vozů stal výrobce jedněch z nejmenších automobilů světa.

wart222.jpg (21233 bytes)

Muzeum  Sachsenringu ve Cvikově vystavuje typické luxusní Horchy i řadu malých vozů od IFA F8 (původní koženková DKW) přes DKW (IFA) F9, dřevěně-plastový P70 až po Trabanty 600, 601 a 1.1. Zajímavé jsou prototypy připravovaných nástupců Trabanta 601, i model ukazující, jak - velmi moderně - měl původně vypadat známý čtyřtaktní Trabant 1.1, než strana a vláda rozhodly, že původní tvar Trabanta stačí. Je vystaven i Trabant s tříválcovým dieselem. Nově navržené, ale již nerealizované typy jsou neobyčejně hezké, moderně vyhlížející vozy.

T601 na Rallye Monte Carlo

wart666.jpg (13907 bytes)

wart224.jpg (21241 bytes)