Peklo na Zemi


Eurotel zabil Internet přes GPRS

Eurotel 1.7.04 nasadil svým uživatelům GPRS, včetně tarifu Data Nonstop, šílenou úchylárnu, která definitivně mění ET GPRS ze služby přístupu na Internet na službu přístupu na děsivou zvrhlost, která se Internetu jen vzdáleně podobá a je na skutečný Internet jen "tak nějak trochu" napojena.

Více informací a zkušenosti (převážně dost naštvaných) uživatelů můžete najít na Mobilmanii v diskuzi, kterou jsem tam zahájil – za 14 dní existence má už přes 230 příspěvků a na Mobilmanii na jejím základě vyšel i článek, který je ale bohužel dost špatný a IMHO uvádí i nesprávné informace; zajímavá je pak i diskuze pod tímto článkem. Na konkurenčním Mobil serveru (který byl dřívě dost lepší a odbornější než MM, ale to už je bohužel pryč) jsem nic podobného nezaznamenal.

Nakonec jsem se po několika neúspěšných stížnostech na infolince *11 rozhodl nechat si (za prachy) aktivovat přístup přes APN "internet.open", kde se tento problém neprojevuje, a a částku za tuto aktivaci požadovat po Eurotelu v reklamačním řízení. Text mé reklamace najdete níže, pokud jste tímto postupem Eurotelu také postiženi, klidně neváhejte k reklamaci použít můj text, nebo jeho část. Když mi o tom napíšete do diskuze (odkaz je na konci tohoto příspěvku), budu rád. Stejně tak uvítám i další vaše postřehy k tomuto tématu.


Adresát: Eurotel Praha, spol. s r. o.
reklamační oddělení
P. O. Box 70
Vyskočilova 1442/1b
14021 Praha 4

Věc: Reklamace

Vážení,

od dubna loňského roku používám připojení na Internet pomocí Eurotel GPRS / Data Nonstop – nyní pod tel. č. *** *** ***. Až doposud k mé úplné spokojenosti (jen s menšími výpadky). Vše se ale změnilo ve čtvrtek 1.7.2004, kdy jsem zjistil, že Eurotel modifikuje webové stránky, které si prohlížím, tak, že mění atribut SRC obrázků, které se pak stahují z jeho (=Eurotelu) serverů. Webový server, na který se připojím a po němž požaduji webovou stránku, mi ji pošle, ale tato stránka ke mně nedorazí tak, jak mi ji tento poslal, ale je cestou změněna Eurotelem, resp. jeho technickými prostředky (dále jen "změna").

Kvalita služby, kterou jsem obdržel a na kterou jsem byl zvyklý, se tak výrazně snížila a to až za hranici, kdy by pro mě tato služba byla ještě použitelná.

Asi nejspektakulárněji se tato nepříjemná "novinka" Eurotelu projevuje na HTML stránkách používajících HTTP autentifikaci, kde se prohlížeč postupně znovu a znovu dotazuje na uživatelské jméno a heslo, třeba zvlášť pro každý obrázek, který požadovaná stránka obsahuje. Pikantní na tom je, že přitom používá realm původního webserveru a vlastně se tak za něj vydává. Navštívení takové webové stránky pak pro mne znamená vyplnění asi 15 vyskočivších oken, do každého jméno, heslo a odkliknout. Je to velmi obtížné a obtěžující.

Druhý problém je, že samy tyto "proxy servery" (nebo co ty stroje na 10.5.4.0/24 vlastně jsou) mají často výpadky a vracejí pouze chybové hlášky, místo požadovaných obrázků, které jsou ale na původních webserverech funkční a k dispozici.

Další problém je v tom, že Eurotel během jednoho GPRS připojení mění IP adresu, pod kterou je můj počítač prezentován serveru, se kterým komunikuji. To má za následek selhávání mnoha obvyklých autentifikačních postupů používaných na velkém množství serverů, které jsou tak pro mě nyní nedostupné.

Tento problém jsem v minulých dnech několikrát konzultoval s infolinkou a také s datovými specialisty na *11. Nakonec mi bylo v pátek 2.7.04 Martinem Kubou sděleno, že se s tím nic nedá dělat, tato nová "změna" je prostě nasazena a jedinou možností, jak se této "změny" zbavit je aktivovat si APN "internet.open", nebo si z webu Eurotelu stáhnul aplikaci Eurotel Akcelerator Plus a v ní nastavil jméno dialup připojení a přepínač na "Původní kvalita obrázků".

Trik s akcelerátorem jsem vyzkoušel, ten však nefunguje zcela. Problém je ten, že ovlivní pouze nastavení Internet Exploreru, ale na HTTP komunikaci v ostatních aplikacích vliv nemá – jejich použitelnost je nadále velmi omezena a projevují se v nich všechny výše uvedené nepříjemné efekty.

Navíc jsem zjistil, že na "změnu" nemá vliv ani nastavení ve formuláři na adrese http://akcelerator.eurotel.cz/, i když bych to od něj očekával.

Přinucen výše uvedenými okolnostmi jsem si ještě v pátek 2.7. nechal na čísle *11 aktivovat APN "internet.open". To sice zřejmě vyřešilo všechny výše uvedené problémy, ale na druhou stranu zase způsobí, že můj počítač již není chráněn firewallem, jako tomu bylo u APN "internet", a přináší mi tak další potíže, které musím řešit.

Vůbec celým tímto problémem se musím zabývat poněkud déle, než bych si představoval, a zde je na vině pouze Eurotel. Ať už tím, že tuto změnu zavedl, nebo že se neobtěžoval o ní sebemíň neinformovat, a to ani na svém vlastním webu.

Na webu Eurotelu jsem později našel zprávu o tom, že služby Eurotel Akcelerator a Eurotel Akcelerator Plus jsou ve veřejném testovacím provozu. Já jsem se ale tohoto testování nechtěl účastnit, nijak jsem nevyjádřil svůj souhlas se zařazením do testování a připadá mi neetické, abyste své normálně platící klienty (mě) používali jako testovací nástroj při vývoji nové služby.

Na základě výše uvedeného vás tímto žádám o stornování poplatku za zavedení APN "internet.open" z mého účtu. Je zřejmé, jsem si přístup přes toto APN musel aktivovat pouze proto, abych mohl nadále službu Eurotel Data Nonstop vůbec používat, a pouze na základě toho, že Eurotel začal bez mého souhlasu aplikovat technická opatření (uvedená výše) znemožňující mi používání této služby tak, jako jsem to činil dosud.

Děkuji,
s pozdravem

Karel Fajkus


<<   Úvod   Hledání   >>