Lukášova cyklostránka
Cykloporadna
Cykloodkazy
O těchto stránkách
Vítám vás na stránce věnující se všemu co se týká kol a cykloturistiky.

Velký okruh z Troje údolím Vltavy do Kralup a zpět do Prahy přes Okoř

Trasa z části kopíruje předchozí trasu Z Troje údolím Vltavy na Veltruský zámek a to až do Kralup nad Vltavou, kde dojde k odbočení z této trasy. Dalo by se říci, že téměř 80% trasy je vedeno po zpevněných i nezpevněných cestách mimo silnice a je velmi oblíbená mezi bikery.

Začneme u ZOO v Troji, kde se dáme po červené značce. Projedeme po břehu Vltavy kolem oplocení zoologické zahrady a pak mezi zahrádkami po částech asfaltových, kamenitých a panelových. Až narazíme na kamenný břeh, po kterém se vydáme stále rovně a za chvilku spatříme Roztoky, které se objeví na druhém břehu Vltavy. Terén končí a nastupuje asfaltka, po které se nám již jede lépe a rychleji. Projedeme okolo přívozu a zdymadla a za křižovatkou, kterou projedeme rovně se ocitáme v lomu. Bez zaváhání objedeme závoru a projedeme lomem na druhou stranu, červená značka zde stále vede, ale je poněkud zaprášená. Teď se ocitáme v Husinci a červená značka nás vede do neustálého stoupání. Je možné si vybrat, zda použijeme silnici, nebo červenou značku vedoucí trochu prudším stoupáním, výzva pro pravé bikery. Obojí nás dovede na vrchol k asfaltové silnici, kterou přejedeme příčně na cestu vedoucí kolem zahrádkářské kolonie. Na louce s rozcestím tvaru V se dáme do kopečka, tedy doleva. A po projetí jabloňovým sadem jsme dorazily do Větrušic. Máme teď na výběr ze dvou možností, buď pokračovat dále po červené, což je trasa vhodná spíše pro drsné bikery, jelikož vede přes pole a les plný zrádných kamenů ukrytých v listí nebo po asfaltové silnici, která nás provede příjemným klesáním až k Vltavě, kde se spojí s červenou značkou. Já popíšu cestu po silnici, červenou značku není možné ztratit a tak zabloudit. Po silnici se vydáme napravo a po opuštění Větrušic na první křižovatce zahneme doleva. Projedeme vesničkou Drasty a na křižovatce jedeme doleva směr Vodochody. Na návsi si všimneme odbočky doleva, a vodítkem nám může být i šipka s nápisem Dol. Čeká nás nádherný sjezd zalesněným údolím podél potoka až k Vltavě. Cesta končí u přívozu, spojujícího Vodochody s Libčicemi - mým bydlištěm. Ti kdo okusili nástrahy červené značky a projeli okolo Výzkumného ústavu včelařského Dol, se stejně jako my vydají po proudu Vltavy, tedy po jejím pravém břehu. Projedeme okolo zdymadla v Dolánkách a po pěkné asfaltce se přiblížíme na dosah městu Kralupy. Pak nás červená značka provede kolem Vltavy a po přejetí lávky na její druhý břeh se můžeme zastavit u rozcestí poblíž obchodního domu. Vydáme se po červené, která nám ukazuje směrem na Okoř. Projedeme kolem kolejí a bytovou zástavbou až na hranici Kralup a na jejich samém okraji odbočíme doprava z hlavní silnice před táhlým stoupáním směrem, který udává červená značka. Čeká nás průjezd oblastí chat a zahrádek a dále i trocha náročnějšího terénu lesním podrostem. Až budete projíždět Otvovicemi, tak si vzpomeňte na jméno populární zpěvačky Lucie Bílé, která odtud pochází. Cesta nás provede kolem vlakového nádraží v Zákolanech a míří nečekaně do strmého kopce po cestičce vinoucí se mezi domky. Je zde umístěna tabule ukazující směr k přemyslovskému hradišti Budči a po dosažení vrcholu se před námi objeví nádherná rotunda sv. Petra a Pavla pocházející z přelomu 9. a 10. století, která byla místem legendárního pobytu sv. Václava. Kolem rotundy se dáme dále a sjedeme po svahu k silnici. Podjedeme železniční viadukt a dáme se kousek po silnici rovně a pod stromy zahýbáme doprava. Cesta na Okoř je trochu prašná a rozbitá kopyty koní, ale přírodní scenérie okolo nám vše vynahradí. Průjezd krásnou přírodou je zpříjemněn například přechodem po betonové lávce široké 20cm přes široký potok a poté průjezdem osadami Colorado, Višňovka a Nová osada. Příjezd k hradu Okoř je velmi pěkný i s kulisou vodopádu v podhradí. Poté co si prohlédneme hrad a okolí, opustíme Okoř buď po Červené značce směrem na Tuchoměřice, nebo se po silnici okolo rybníka dáme do Lichocevse, kde poté co podjedeme železniční trať se dáme doprava také směrem na Tuchoměřice. V Tuchoměřicích na první křižovatce odbočíme doleva a na druhé doprava. Za hostincem odbočíme doleva na Přední Kopaninu a vyjedeme docela prudké stoupání. Vpravo je vidět letiště Ruzyně a v případě, že máme štěstí nebo si chvíli počkáme, přeletí nad námi v malé výšce přistávající letadla. Na křižovatce doleva a sjedeme k další kde se dáme opět doleva. V Přední Kopanině nás čeká průjezd kolem nádherné rotundy a po dojetí ke křižovatce, kterou projedeme rovně se dostaneme až do Nebušic. Pojedeme stále po hlavní silnici až sjedeme na křižovatku v Jenerálce, na které odbočíme doprava. Vyjedeme po ulici Horoměřické až na Červený Vrch a po Evropské ulici se vrátíme do Dejvic na Vítězné náměstí.