Lukášova cyklostránka
Cykloporadna
Cykloodkazy
O těchto stránkách
Vítám vás na stránce věnující se všemu co se týká kol a cykloturistiky.

Z Troje údolím Vltavy na Veltruský zámek

Údaje o trase: délka = 56 km

Trasa z části kopíruje předchozí trasu Z Troje podél Vltavy a je možné se vrátit stejnou cestou nebo využít vlakového spojení Kralupy - Praha.

Začneme tedy u ZOO v Troji, kde najdeme naší průvodkyni - červenou značku. Projedeme po břehu Vltavy kolem oplocení zoologické zahrady a pak mezi zahrádkami po částech asfaltových, kamenitých a panelových. Až narazíme na kamenný břeh, po kterém se vydáme stále rovně a za chvilku spatříme Roztoky, které se objeví na druhém břehu Vltavy. Terén končí a nastupuje asfaltka, po které se nám již jede lépe a rychleji. Projedeme okolo přívozu a zdymadla a za křižovatkou, kterou projedeme rovně se ocitáme v lomu. Bez zaváhání objedeme závoru a projedeme lomem na druhou stranu, červená značka zde stále vede, ale je poněkud zaprášená. Teď se ocitáme v Husinci a červená značka nás vede do neustálého stoupání. Je možné si vybrat, zda použijeme silnici, nebo červenou značku vedoucí trochu prudším stoupáním, výzva pro pravé bikery. Obojí nás dovede na vrchol k asfaltové silnici, kterou přejedeme příčně na cestu vedoucí kolem zahrádkářské kolonie. Na louce s rozcestím tvaru V se dáme do kopečka, tedy doleva. A po projetí jabloňovým sadem jsme dorazily do Větrušic. Máme teď na výběr ze dvou možností, buď pokračovat dále po červené, což je trasa vhodná spíše pro drsné bikery, jelikož vede přes pole a les plný zrádných kamenů ukrytých v listí nebo po asfaltové silnici, která nás provede příjemným klesáním až k Vltavě, kde se spojí s červenou značkou. Já popíšu cestu po silnici, červenou značku není možné ztratit a tak zabloudit. Po silnici se vydáme napravo a po opuštění Větrušic na první křižovatce zahneme doleva. Projedeme vesničkou Drasty a na křižovatce jedeme doleva směr Vodochody. Nejsou to ty proslavené továrnou na letadla Aero, ale protože ty jsou nedaleko, je možné, že nad námi nějaký ten Albatros přeci jen přeletí. Na návsi si všimneme odbočky doleva, a vodítkem nám může být i šipka s nápisem Dol. Čeká nás nádherný sjezd zalesněným údolím podél potoka až k Vltavě. Cesta končí u přívozu, spojujícího Vodochody s Libčicemi - mým bydlištěm. Ti kdo okusili nástrahy červené značky a projeli okolo Výzkumného ústavu včelařského Dol, se stejně jako my vydají po proudu Vltavy, tedy po jejím pravém břehu. Na druhém břehu spatříme jez se stavbou, jež má zvláštně tvarovanou červenou střechu, jedná se o malou vodní elektrárnu zásobující Libčice a okolí elektřinou. Pro technicky založené, generátory jsou poháněny dvěmi Kaplanovými turbínami. Projedeme okolo zdymadla v Dolánkách a po pěkné asfaltce se přiblížíme na dosah městu Kralupy. Opustíme červenou, která míří někam k břehu Vltavy a pokračujeme stále rovně pod železničním mostem až k frekventované silnici. Z křižovatky odbočíme doleva až na kruhový objezd u kralupského Kaučuku. Podél Kaučuku jedeme až na parkoviště kamionů a dále po panelové cestě. Není možné zabloudit, stačí se držet podél bílé zdi rafinerie. Panelka nás dovede až do Veltrus. Po silnici jedeme až na náměstí s autobusovou zastávkou a odbočíme nejprve doprava a poté doleva. K zámku nás dovedou i šipky umístěné na sloupech. Projedeme bránou do zámeckého parku, který nás pohltí do své zeleně staletých stromů a podél dančí obory dojedeme k zámku. Zámek z konce 16. století je krásný nejen zvenčí, ale i uvnitř, takže jistě využijeme možnost shlédnout expozici evropského umění 12. - 19. století. Po prohlídce se můžeme projet rozlehlým parkem osázeným kolem 100 druhů velmi vzácných dřevin a stojí zde různé romantické objekty (Laudonův pavilón, dórský chrám, Chrám přátel venkova a zahrad, Egyptský kabinet, pavilón Marie Terezie, sfinga). Projetí parku je snadné pojedeme-li okružní cestou, kterou začneme po kamenité cestě a vrátíme se od sfingy asfaltovou cestou zpět k zámku. Návrat je možný 2 cestami, buď stejnou jako jsme sem přijeli nebo vlakem z Kralup, kde je usnadněna doprava kola, jelikož zde jezdí pantografy se zjednodušenou přepravou kol.