A
linka
 


Návěstidla na kolejišti

Každý kdo se pustí do stavby kolejiště se dříve nebo později setká s problematikou návěstidel. Následující řádky jsou pokusem poskytnout základní informace o návěstidlech a jejich použití na modelovém kolejišti hlavně začínajícím modelářům a těm, kdo se s problematikou teprve seznamují. Návěstní problematika je značně rozsáhlá, proto jsem se pokusil zaměřit jen na ty informace, které jsou potřebné a užitečné pro provoz na modelovém kolejišti, a které nám pomohou vyvarovat se při osazování návěstidel zásadních chyb. Odborníky profesionály prosím o shovívavost. Za připomínky a doplňující informace, budu velmi rád.

Při osazování kolejiště návěstidly by mělo být dodrženo několik zásad.

Použitý návěstní systém by měl odpovídat modelovanému časovému období.
V průběhu času procházejí způsoby zabezpečení provozu i návěstidla neustálým vývojem. Podle potřeb se mění a upravují i návěstní předpisy. Při osazování kolejiště je proto nutné tyto skutečnosti respektovat a používat návěstní systém odpovídající dobovým pravidlům a zvyklostem.
Stručný pohled do historie

Použití návěstidel by mělo odpovídat charakteru tratě a provozním potřebám stanic.
Návěstidla se umísťují na tratích, podle toho jak to vyžaduje frekvence dopravy. Na lokálkách s malým provozem nejsou návěstidla nutná. Při silnějším provozu jsou stanice osazeny pouze vjezdovými návěstidly.  Je-li hustota provozu větší, bývají stanice vybaveny skupinovými odjezdovými návěstidly (tj. jediné odjezdové návěstidlo pro všechny koleje, nebo několik pro skupiny dopravních kolejí). Na hlavních tratích s velkou hustotou provozu se umisťují odjezdová návěstidla u každé dopravní koleje. Tato pravidla by měla být respektována i v modelu.
Základní pojmy
Hlavní návěstidla a jejich funkce
Přehled znaků hlavních návěstidel a některé další návěsti

Příklady osazení stanice
V následujících příkladech nejsou použita sloučená světelná odjezdová návěstidla platná i pro posun (s bílým světlem). Nejsou zde uvedena ani samostatná seřaďovací návěstidla (o způsobu jejich použití viz. kapitola o h
lavních návěstidlech). Bílé světlo na vjezdových návěstidlech je přivolávací návěst (viz. přehled znaků hlavních návěstidel).
1. Stanice bez návěstidel
2. Stanice pouze s vjezdovými návěstidly
3. Stanice s vjezdovými a skupinovými odjezdovými návěstidly
4. Stanice s vjezdovými a odjezdovými návěstidly u každé dopravní koleje
5. Koncové a úvraťové stanice

Sled návěstí na předvěsti, vjezdovém a odjezdovém mechanickém návěstidle

Sled návěstí na předvěsti, vjezdovém a odjezdovém návěstidle
(ve stanicích bez rychlostní návěstní soustavy)


Sled návěstí na předvěsti, vjezdovém a odjezdovém návěstidle
(ve stanicích s rychlostní návěstní soustavou)


___________________________________________________________________________________ 
Informační zdroje:
Návěstní předpisy ČD D1 - http://www.volny.cz/mikulda/d1/
Návěstní předpisy ČD D2 - http://vlak.wz.cz/predpis.html
Zuska, V.: Návěstidla na modelovém kolejišti, Nadas, Praha, 1977

 

 
linka 2