Aktualita - Povodně

Začátkem října to byly už dva měsíce od ničivých a krutých záplav co se staly v Čechách. Voda zničila všechno co jí přišlo do cesty.
Okolo řek jako je např.: Vltava, Labe, Berounka a mnoho dalších řek, říček, nebo i potoků nezbylo zhola nic.
Teď když už voda konečně začínala ustupovat, tak je teprve teď vidět co záplavy způsobily.
Voda ustupuje a domy padají.
Na pohled je to strašné.
Finančně také.

Oprava metra přijde až na deset miliard.

Zatopené metro v pražském městě

Až deset miliard korun by mohly vyšplhat náklady na rekonstrukci pražského metra,
které bylo poničeno nedávnými záplavami.
Celkovou opravou bude muset projít celkem sedmnáct stanic všech linek.
Stanice metra byly zaplaveny vodou zejména z toho důvodu, že nevydržel ochranný systém,
který byl připraven odolávat pouze stoleté vodě
a to v nejhorším případě měla chránit lidi před atomovou bombou.
Já si myslím, že kdyby vybouchla atomovka a byly by záplavy, tak by jsme nedopadli asi moc dobře.
Záplavy však byly mnohem mohutnější a způsobily netěsnost některých tlakových uzávěr.
Nejdokonalejší ochranný systém má přitom v současnosti trasa A,
hůře jsou na tom již trasy ostatní, přičemž na trase B nebyla ochrana například vůbec zkolaudována.
Zatopením části pražského metra se proto bude zabývat komise odborníků,
kterou ustanovila v úterý 27. srpna městská rada.
Zcela pod vodou se v současnosti nachází stále ještě sedm stanic.

Pražské metro se pomalu vzpamatovává z katastrofy.

Pražské metro bylo až do povodní běžnou součástí života Pražanů,
to se však po nedávných záplavách změnilo a lidé se musí spoléhat na povrchovou dopravu,
která je pomalejší a její kapacita v žádném případě nenahrazuje kapacitu metra.
Přesto se situace pomaličku zlepšuje.
Ze všech stanic kromě stanice Florenc na trase B již byla vyčerpána veškerá voda
a první odhady hovoří o tom, že by již v půlce listopadu mohla být kompletně zprovozněna trasa C
kromě stanice Vltavská, kde bude probíhat oprava eskalátorů.
U nejdelší trasy pražského metra "béčka" jsou však odhady mnohem pesimističtější
a hovoří se například o jaře příštího roku.
Jakmile bude i Florenc B zbavena vody, vyčištěna od bahna a vydezinfikována,
přijde na řadu stejně jako u ostatních postižených stanic její rekonstrukce.
Mimo Florence se ale ještě voda drží v některých částech tunelů,
i tam by ale měla zmizet nejpozději do konce týdne.
Jak to vypadá s trasou A pražského metra však zatím žádné bližší informace nejsou k dispozici.

Voda

Téměř tři týdny po vyvrcholení srpnových záplav si povodeň připsala na konto sedmnáctou oběť.
Stal se jí muž, který se utopil v Třeboni při úklidu zaplaveného sklepa.
Další statisíce korun k povodňovým škodám připsala rozvodněná řeka Úpa v Krkonoších.
Úpou zřejmě prošla více než stoletá voda.

Počaply

Počaply leží nedaleko soutoku řeky Ohře s Labem.
V současné době a dle dnešních zákonů pouze osada, která je součástí obce Terezín.
Nachází se ve "Zlatém pruhu země české", jehož části se za bývalého režimu pyšně říkalo "Zahrada Čech".
Obec Počaply má v dnešní době 120 obyvatel z toho 16 dětí do 15 let, 78 čísel popisných
a celkovou výměru 329 ha.
Z toho 227 ha zemědělské půdy.
Obec byla svou polohou na břehu řeky Labe pravidelně ohrožována vodou.
Poslední známou a i velice dobře zaznamenanou "stoletou vodou" byla povodeň ve dnech 2.až 6.září 1890,
při které, dle dochovaných záznamů, dosáhla hladina vody v kostele výše 50 cm.
Mluví jeden pán z vesničky jménem "Počaply".
"V televizi jsme sledovali reportáže z jižních Čech a litovali všechny postižené lidi.
Byli jsme však ještě v klidu, neboť jsme věřili
a nebylo důvodů na základě našich letitých zkušeností tomu nevěřit,
že naše řeka (Labe) je schopna odvést daleko větší množství vody.
Zarazilo nás však to, že po jednom dni intenzivních dešťů začal přetékat Orlík.
V úterý 13.srpna dopoledne měla být v Počaplech vyhlášena evakuace obyvatel.
V tu dobu však již energetici odpojili elektřinu na faře a tím i veřejný rozhlas se stal nefunkčním.
Evakuace byla tedy vyhlášena obyvatelům osobně.
Celý den jsme se připravovali na velkou vodu, které jsme stále nevěřili.
Večer byla již obec až na tři "hlídače" opuštěna.
Následující den (středa 14.8.2002) jsme neustále projížděli okolní obce (Nučničky, České Kopisty)
a sledovali stoupající vodu.
Zarazila nás však informace o tom, že dochází i k evakuaci města Terezína.
Od výstavby města v roce 1790 totiž v Terezíně velká voda nikdy nedosáhla takové výše,
aby byla nutná evakuace obyvatel.
Stále jsme se utěšovali tím, že se Labe rozlije po okolních polích a naše vesnice bude tzv. na suchu.
Bohužel rozlévání Labe probíhalo díky naší lidské činnosti velmi špatně
- nové silnice zvýšené nad okolním terénem, stavby, zdi apod. snížily odtokové možnosti natolik,
že došlo k tomu co se stalo.
Zhruba ve 20.00 hodin vtrhla velkou rychlostí voda do obce.
Druhý den bylo v obci již cca 150 cm vody.
Kulminace povodně byla dle mého odhadu (a paměti) v pátek 16.8.02.
Jak voda rychle "přišla", tak i rychle "odešla".
V sobotu 17.8.02 byla část obce již bez vody.
V neděli ráno došlo k hromadnému a spontánnímu návratu obyvatel jejichž první zážitky byly hrozné,
naše obec vypadala jako po válce.
Každý z nás si nadosmrti bude pamatovat pohled
a hlavně duševní rozpoložení při první prohlídce svého domu.
Ani záběry v televizi nedokáží popsat tu lidskou beznaděj a depresi.
My všichni, si tuto, pro nás zcela novou životní zkušenost, poneseme stále v sobě."

Otevření dvou mostů dopravě nepomohlo.

Voda tekla pod mosty

Praha se snaží vyřešit krizi v dopravě.
Policie poprvé po niči- vých záplavách otevřela všechny čtyři proudy Stra- konické ulice
a také Jiráskův a Libeňský most.
Dopravní chaos se však jejich zprovozněním nevyřešil, uvádí dopravní agentura DITA.
Uzavřeny stále zůstávají Štefánikův, Čechův, Mánesův, Palackého a most Legií.
Magistrát mosty po povodni uzavřel kvůli obavám z jejich poškození.

Strakonická má opět čtyři pruhy.

Jediné viditelné zlepšení mohli zaznamenat řidiči na Strakonické ulici.
Zmizely dopravní zácpy, které se tvořily u Lahovického mostu,
kde se frekventovaná výpadovka na jih Čech a do Slap slévala do jediného pruhu.
Ve středu ráno byla po odstranění bariér doprava plynulá
a řidiči uháněli bez komplikací až k Barrandovskému mostu a ke Zlíchovu.
Další dopravní omezení se však v nejbližší době nezmění.
Magistrát totiž neuvolní uzavřené centrum města do doby, než začnou fungovat všechny trasy metra.
Komplikace v dopravě navíc přineslo i zjištění, že záplavy narušily statiku Letenského tunelu.

Zvířata - hrdinové

Gaston zemřel!
Ta zpráva se šířila rychle celou zemí.
Při povodních přišlo o život sedmnáct lidí, ale zdaleka nejvíc se mluvilo a psalo právě o lachtanovi.
Už při své pouti za svobodou se přiřadil k několika málo zvířatům, na která se vzpomíná i po letech.
Jistě jste slyšeli o těchto zvířatech:
I moravské povodně roku 1997 měly svou zvířecí hvězdu.
Jezevčík Guvernér, plovoucí mezi zatopenými ulicemi Uherského Hradiště.
Nyní je pohřešovaný, pravděpodobně mrtvý.
Medvěd zvaný Míša z Brodské.
Přišel roku 2000 ze Slovenska.
Přes dva měsíce strašil obyvatele Beskyd.
Zastřelen!
Orel Bony, které opustil své pracoviště na pražském letišti, se vrátil s nadváhou
a v posledním půlroce seká dobrotu. Trest - dieta.
K těmto mediálním hrdinům se nyní přidal dvanáctiletý lachtan Gaston.
"Podívejte se na něj," zastavovali se často návštěvníci pražské zoo u dvoumetrákového lachtana Gastona.
Jedenáct let vypadal Gaston mezi dvěma bazény v Tróji spokojeně.
Ale jak se ukázalo v polovině povodňového týdne, zahrada mu byla malá.
Využil rozvodněné Vltavy a v rychlém proudu se vydal na sever.
Okamžitě se stal hrdinou televizních zpráv i prvních stránek novin
"Emigrant Gaston si užívá svobody," Hlásaly titulky všech novin.
Hon na Gastona - Lachtan se nechal od pronásledovatelů nakrmit makrelami,
ale vzdal se - vystresovaný a vyčerpaný - až u Berlína.
Zanedlouho zemřel!

Mosty, vyhrazené pro MHD, se plní auty.

Magistrát hl.města Prahy řeší kritickou situaci v dopravě mimo jiné také tím,
že uzavřel většinu pražských mostů a vyhradil je pro městskou hromadnou dopravu.
Takto je uzavřeno 7 mostů přes Vltavu.
V současné době však na těchto mostech houstne i automobilová doprava.
Řidiči těchto automobilů totiž vlastní povolenku "D",
která opravňuje k průjezdu uzavřených oblastí (vyjma Karlína).
Získat tuto kartu mohou pouze firmy, které zajišťují odvoz odpadu, dezinfekci, deratizaci, sociální
a zdravoní služby a firmy, které v nedostupných oblastech sídlí.
Povolenka je nepřenosná a je vydávána pouze ke konkrétní SPZ.
Povolenek "D" bylo vydáno už 21 tisíc s počet jejich žadatelů stále stoupá.
Pracovníci policie i odbor krizového řízení se shodují na tom,
že řada vlastníků karet získala povolenku podvodem, aby si zkrátila cestu přes Prahu.
Pochopitelně tím velice zhoršují už tak dost špatnou situaci v pražské dopravě.

Voda z metra zmizí asi do konce týdne.

13. října - Do konce týdne - 20. října by měla z pražského metra konečně zmizet veškerá voda,
která během nedávných povodní zalila značnou část jeho stanic.
Nejvíce zatopená zůstává stanice Florenc na trase B, která je z postižených stanic nejhlubší,
a pod vodou doposud zůstávají rovněž stanice Křižíkova a Invalidovna.
Ze stanic Malostranská a Staroměstská by měla být voda odčerpána již v úterý,
ve stanicích Anděl, Karlovo náměstí a Národní třída je podle Kuchařové voda už jen v kolejišti.
Jakmile budou všechny postižené stanice vyčištěny od bahna, vydezinfikovány
a budou strženy jejich podmáčené podhledy, začne jejich rekonstrukce.
Voda tak prý zmizí i ze stanice Náměstí Republiky, kam dosud při odčerpávání znovu natéká.
Do stanice voda přitéká ze stanice Florenc, mezi nimi ji pak drží tlakové uzávěry.

V prosinci roku 2002
by měla být půlka metra v provozu?!?

V lednu roku 2003
by měli být všechny stanice pražského metra odčerpány!?!


Ale neměli by být všechny stanice v provozu!?!