přečtěte si o naší cestě do Dubaje

Maledivy

Ráno v 6.00h odjíždíme v Colombu na letiště, 40km.Cesta tam trvá hodinu, vychází slunce a rozednívá se. Opět projíždíme chudé předměstí i výstavné čtvrti a vidíme živottak takhle krásně je na Maledivách okolo Ženy v sárích, muži v saronzích pospíchají do práce, krámky se otevírají. Na letišti při odbavení jsme podrobeni přísné kontrole, prohlížejí i zavazadla ( jako na Novém Zélandě). Zaplatíme letištní taxu a jdeme do letadla si sednout. Ale letadlo je tak klimatizované, že je v něm strašná zima (15°C). Ještě nám dají k snídani studenou zeleninu a ovoce bez chleba. Alespoň ta káva je teplá. Celí zmrzlí přistáváme po 1hod 20min letu na Maledivách. ( jen 779 km)V Male na letišti, což je jen ostrov – přistávací plocha. Vystupujeme a ohříváme se. Venku je vedro, dusno. Maledivy jsou souostroví 1190 korálových ostrovů a ostrůvků v Indickém oceáně, kousek nad rovníkem. 200 z nich je obydleno.

Skupiny ostrovů tvoří atoly Místní zástupce Travelbagu nás vede k taxíku. Změnili nám hotel na zahrada našeho hotelu - Maledivy pětihvězdičkový - luxusnější. Zde taxík není auto, ale loď. Nastupujeme do lodi pro cca 15 lidí,  napřed ale nám nakládají zavazadla. Odplouváme do přepychového hotelu s polopenzí na ostrov Paradise Island, tj. Rajský ostrov. Cestou míjíme několik ostrovů. Po půl hodině houpavé jízdy s občasnou vodní sprškou přistáváme u ostrova.. My jsme ubytováni v atolu Male na Rajském ostrově. Náš ostrůvek, což je vlastně jen hotelový komplex s ubytovnami domorodců-personálu, měří 990m a 250m. Hned po příjezdu jsme dostali vychlazený džus a naše zavazadla byla odvezena do pokoje. A pak se můžeme Ubytovat teprve my. Po celém ostrově se táhnou nízké hotelové domky s vchodem do „ulice“ v parku palem a východem k moři. Je jich tu přes 400. A všichni chodí na jídlo do jedné velké restaurace, ještě je tu též pizzerie, to kdyby někdo měl hlad přes den a obchod se suvenýry a pitnou vodou, kde se vše prodává za americké dolary,čtvrtlitrová voda bez bublinek tu stojí 2,5 dolarů. My  po ubytování jdeme na pizzu a projít se po ostrově. Je malý. Tady se moc neprojdeme. Spíš se vykoupeme a někdy jindy zkusíme šnorchlování. Je tu bohatý podmořský život, barevné ryby vidíme již u mola a a též je mají v bazénku u restaurace.

Večer jdeme na večeři, je od půl osmé a formou švédských stolů. Je tam toho tolik, že ani nevíme, comnožství ostrovů je spojeno chodníčky nad mořem - Maledivy si vybrat. Ochutnáváme od všeho trochu.Od místní kuchyně přes čínskou, japonskou, k evropské a americké. Na závěr si dáme tropické pro nás exotické ovoce či salát. Nápoje nám nosí místní - pro náš stůl přidělený personál. Po večeři je v sále promítání „Podmořský svět“, tam už pospáváme. Jdeme už lehnout a konečně si můžeme pořádně odpočinout po cestě. Ráno po snídani se vykoupeme v moři, trochu jsou vlny, protože v noci pršelo. V 9.00h opět černý mrak a prší a prší a to až do večera, takže si můžeme skvěle odpočinout. Na Maledivách máme naplánováno zůstat celkem 5 dní podle itineráře a má to být odpočinek po poznávací cestě plné dojmů a přesunů. A to opravdu je. Další den se jdeme projít na závětrnou stranu ostrova, cestou sbíráme škeble a  korále, které moře vyplavilo. Dostáváme se až na nejzažší výběžek ostrova až k písčité kose, vybíhající do moře. Z ní vidíme na blízký ostrůvek. Je tam viditelný přechod z návětrné strany moře- vlny a závětrné-klidné moře bez vln. Máme pocit, že jsme trochu v přírodě, protože až tady už není hotelový komplex. Vracíme se zpět po závětrné straně ostrova. Cestou se vykoupeme. Je tu průhlednější moře a rejdí tu spousta potápěčů, vybavených brýlemi, a šnorchly a ploutvemi. Je tu prý korálový ostroh se spoustou barevných ryb. Uprostřed ostrova je opět hotelový komplex.

Domky jsou na vodě a od nich jde cesta parkem na naší stranu ostrova. Rychle se po ní vracíme, neboť zase začíná pršet západ slunce na Maledivách a odpoledne trávíme odpočinkem. Podobně trávíme i další den. Následující ráno se chystáme jít na východ slunce, ale je zataženo. Tedy jdeme na procházku až po snídani na písečnou výspu. Už se tam prochází mladý japonský pár a chce vyfotit. Náhle se objevuje černý mrak a už  prcháme zpět a déšť nám nepříjemně šlehá do zad. Zase na pokoj. V poledne se objevuje sluníčko. Lucie vysílá do radia, a my pak jedeme na výlet lodí do hlavního města Male. Přicházíme k lodi, už jsou volná místa jen na zádi. To ještě nevíme, že jsou to ty nejlepší místa. Jakmile loď vyjede, její příď proráží vlny. Ty doslova zaplavuje přední část lodi a lidé na přídi se rychle přesunují na záď. Někteří jsou už mokří a je jim špatně. Nám to houpání nevadí. Je 13.45h a snídali jsme ráno. S prázdným  žaludkem se na moři lépe cestuje než s plným.

Za hodinu přistáváme v Male, ale je tam posun času, takže máme na město 3 hodiny a zpět nám jedehlavní město Malediv - Male loď v 17.00h.Nejprve jdeme po přistání s místním průvodcem k mešitě. Naše skupina je složené z cizinců - Holanďané, Japonci, Číňané, Američané aj., nemají to správné oblečení pro vstup do mešity, musí mít zakryty dolní končetiny. Proto jim průvodce odchází sehnat na půjčení parea, my máme své, ale rozhodujeme se odejít si prohlížet město sami. Nejprve jdeme do přístavu. Je plný lidí-mužů, většinou oblečených do saronga, což je pruh látky, omotaný okolo těla a přes to košile. Muži nosí z lodi ryby na trh, kde se dále zpracovávají. A to vše na zemi či na stole ,ale venku. Pozorujeme to dlouho, fotíme, ženy tu chodí zahalené, ale moc jich nevidíme. Většinou jsou asi doma.

Necháme Lucii fotografovat přístavní život - nemůže se toho nabažit, a odcházíme do obchodní uličky. Cestou ještě navštěvujeme tržnici, kde si kupujeme čerstvý kokos za 1 dolar. Prodavač usekne mačetou vršek, vloží brčko a může se pít osvěžující zdravý nápoj. Též nám dávají ochutnat ženy na Maledivách to nemají jednoduché kokos s medem, který lisují do jakýchsi suků. Venku se pak prodává ovoce volně na zemi. Je vedro, dusno. Jdeme se podívat do obchodu se suvenýry. Je tu příjemný chládek. Kupujeme minerálku, levnější zde než u nás v hotelu. Chceme se podívat na nějaké sošky. V soškách nemají takový výběr jako v hotelu, ale prodavač, aby prodal jde 2 krát do skladu kdesi za krámkem v patře a snáší nám hromady sošek. Tak si jednu kupujeme. Vycházíme ven a hned máme okolo sebe další obchodníky, kteří nás lákají do svých krámků. Jeden nás nesmlouvavě vede do svého obchůdku na druhé straně ulice v patře. Opatrně jdeme za ním. Vykládá, že jsou obchodnická rodina již 20let a vnucuje nám svou navštívenku. Prodává i obrazy. My však chceme knížku o Maledivách v angličtině, ale tu tam nemá. Tak s námi jde do krámku svého příbuzného, kde si ji kupujeme a spokojenost je na obou stranách.

Ale už máme málo času, rychle dokupujeme jen nějaké potraviny a pak už hurá na loď a zpět na náš ostrov. Cestou na lodi opět začíná pršet, proto zakrývají strany lodi plachtou. Ještě však stihneme vidět hejno delfínů na obzoru. Za deště vystupujeme z lodi. Je to prý v tomto ročním období normální.

Druhý den se počasí natolik zlepšilo, že se chystáme šnorchlovat. Lucie půjčila vybavení a jdeme. Sama je zapálená potápěčka, denně se chodí potápět a o „rybičkách“ umí zajímavě vyprávět. Plaveme na závětrné straně ostrova, je už lépe, slunce pálí. Nejprve hledáme útes a učíme sehlavní měšsto Malediv Male - rybí trh pracovat se šnorchlem. Je to paráda. Pod námi se objevuje barevný neskutečný a nádherný svět. Všechny rybičky v okolí se na nás plují podívat. Modré, žluté, zelené, duhové, trumpetová ryba a další. Oždibují Lucii chodidla zalepené náplastí. Zdá se, že nás očichávají. To jim stačilo a plavou dál. My se nemůžeme vynadívat. Strávíme na závětrné straně celé odpoledne. Cestou zpět slyšíme češtinu a potkáváme zde manželský pár z Prahy, který je zde na dovolené. Nemáme tolik času, takže s nimi trávíme je jeden deštivý večer. Poslední den trávíme koupáním, šnorchlováním, a procházkami po ostrově. Již jsme trochu spálení. Ve čtvrtek ráno už se loučíme s ostrovem a lodí jedeme na letiště. Letíme zpět do Colomba, kde přesedáme na letadlo do Dubai. Ještě na letišti na Maledivách dopisujeme a posíláme pohledy. Z oken letadla jsou ostrovy jako žlutozelené malé tečky s modrými okraji. Vidíme pod námi i náš ostrov. Při letu do Dubai nás rozhodili po letadle, tak že nesedíme vedle sebe. Vzdálenost : 3289km, doba letu 3.51hod.

Maledivy
Maledivská republika je stát na stejnojmenném souostroví v Indickém oceánu  na JZ od Srí Lanky. Plocha 2982 km2 , 253 tisíc obyvatel, 20 atolů – 2910 korálových ostrovů,( ale jen 200 obydlených) rozložených v 1000km rovníkovém pásmu.
Hlavní město Malé: 55 tisíc obyv.Úřední jazyk maledivština. Měna : maledivská rupie = 100 larí.
Tropické monzunové podnebí s vysokými teplotami. Muslimské náboženství. Nejstarší stopy osídlení zaniklé vyspělé kultury již od r. 1500 př. N. l. a od 4-5.st osídlení ze Srí Lanky. Nyní obyvatelstvo rasově smíšené.: Maledivci, Drávidové, Arabové a Černoši