Zpět na úvod

Moji draci a navijáky

Nejdříve jsem koupil krabicového "Verbund - variantu krabicového draka" (to je "Grund" - trup o čtvercovém průřezu postavený na špičce - doplněný o křídla) z obchodního domu Kotva za 34 Kčs, bylo to asi tak v roce 1986. Drak měl křídla skloněné pod úhlem 90 stupňů a trup byl cca 80 cm dlouhý. Používal jsem hliníkovou cívku s vlascem o průměru 0,5 mm. Drak měl skvělé letové vlastnosti, dal se vypustit z ruky i za slabého větru. Pouštěl jsem ho nejvíce asi na 300 metrů dlouhém vlasci. Vyhrál jsem si skvěle, unesl i dvě shnilá jablka naříznutá do dvou třetin a zavěšená na vlasci před drakem, bombardoval jsem jimi Kovopodnik tak, že se rozvlnil vlasec škubáním. Prišel jsem o něj pak v Předhradí u jezera, v silném větru začal padat na křídlo a na zemi se částečně rozlámal. Byla to má vina, v té době už jsem na něm tolik nelpěl, a i když se dal opravit, tak jsem ho vyhodil. Kdyby se znovu prodával, hned bych ho koupil.


Druhý drak, to byl typ "Conyne", jsme stavěli s Karasem v roce 1990. Měl délku 2 metry a potah byl z igelitu jako u mého prvního draka. Létal za silnějšího větru nestabilně - padal na křídlo (to způsobují rovné plochy, skloněných je málo a nestačí to všechno stabilizovat a také deformace kostry při větším zatížení). Létal na umělém provázku nejvíše asi 200 metrů. Už tehdy jsme zkoušeli fotit na samospoušť 60 s, ale nevyšlo z toho nic. Naše lety se setkali s velkým zájmem veřejnosti a vždy o diváky nebyla nouze :-) Potom visel v kůlně u stropu (byl nerozebiratelný), prověsil se zkřivil se, a já nechal tátu, aby ho rozštípal.

My měli záves lana jen vpředu v jednom bode.


Třetí drak byl "Verbund drak", 2 metry dlouhý (vlasně to byla zvětšenina prvního - velmi osvědčeného draka). Vyrobil jsem ho v roce 1997, na konci zimy. Byl také nerozebiratelný, z latí o průřezu 10x10 mm, potažený černou šusťákovinou. Spoje byly lepené, zajištěné silnou nití a lepidlem. Ukázalo se, že tento drak měl kostru prostorově velmi tuhou, což je pro stabilní let perfektní. Pouštěl jsem ho na tom samém vlasci jako prvního, ale v postroji s navijákem přidělaným na těle. To pak v dubnu nakonec způsobilo, že se v silném větru drak utrhl i s blikátkem od kola (pouštěný od chatiček) a odletěl do Cerhenic, kde jsem ho už nenašel. Když se přetrhnul vlasec, mohl být tak 400 metrů vysoko a krásně plachtil unášen větrem do dálky. Krabicoví draci nespadnou nějakou vývrtkou, ale jen se kolébají unášeni větrem, až nepoškozeni usednou na zem.

Původní plánky k dvoumetrovému draku ze zimy 1996/97, oskenované na Rajčeti.
Zde.

na Kopečkách v březnu 1997. Dvoumetrový "Verbund" drak, u mé nohy je vidět hliníková cívka s vlascem.
Drak odletel do Cerhenic...

jižním větrem nesený dvoumetrový Verbund drak mezi Koblou a Kovopodnikem.
Za Kopeckama u Kobly

naviják na opasku v mém pokoji


Čtvrtý drak byl postaven už rozebiratelný, 110 cm dlouhý "Verbund drak" s křídly rovně. Když jsem to viděl, řekl jsem si, že je to geniální rešení - úspora hmotnosti a je skládací! Vyrobil jsem ho v červnu 1997 a létal na starém vlasci 0,5 mm. Dosáhl jsem s ním výsku 500 metrů u jezera v Předhradí a to vystoupal až nad naviják. Takže vlasec byl prohnutý po větru a pak šel proti větru k drakovi nade mnou!!! Na nošení nákladu je moc malý. Je také ze šusťáku a mám ho dodnes. Tato fotka je z vrchu Kostelík (mezi Ohařema a Polní Chrčicí) - září 2004.


Návod na stavbu.


Asi v zimě 96/97 jsem si vyrobil přístroj k měření rychlosti a směru větru. Dnes už je uvnitř snímač z cyklocomputeru, ale ještě jsem neumístil zobrazovací jednotku. Vítr se tedy musí odhadovat jen podle oka. Rotor jsem dal nový na podzim 2003, je nerezový, uložený ve dvou ložiskách.

Tocí se, ale na fotce to není videt.


Sháněl jsem o dracích informace a podařilo se mi to v červenci 1997, když me napadlo vypravit se do knihovny Nár. Tech. Muzea. Samozřejmě v našem jazyce nic nebylo, ale dvě německy psané knihy mi poskytly takové informace z drakové techniky, že jsem se zahájil další činnost. Do draků jsem se znovu pustil od října 2001 a to stavbou většího navijáku. Konstrukce draka je převzatá z časopisu "Domácí dílna" svázaného s "Vynálezy a pokroky" ročník 1910. Tam draka použili k nošení antény "Domácí stanice pro jiskrovou telegrafii." Konstrukce je to myslím velmi dobrá (pěkně složitelná), já ji upravil rozšířením přední a zadní nosné plochy ze čtvrtin na třetiny (prostřední třetina je volná). Přidal jsem křídla a po nevyhovujícím sklonu 180 stupňů jsem je dal na 90 st. Stabilita je už dobrá. Tento drak je ze čtyř latí 2 m dlouhých (průřez 40/7 mm). Tyto jsou rozepřeny čtyřmi asi 142 cm latěmi (průřez 20/15 mm). Tím je rozepřen drak 2 m dlouhý, o straně čtverce 1 m (142 cm dlouhé latě jsou úhlopříčky čtverce). Takže když obalíme látkou tuto kostru, je třetina ze 2 m asi 67 cm a dokola je pruh 4 m dlouhý. Úhlopříčné latě mají zářez 7 mm široký, aby se mohli nasadit na latě 40/7 mm. Křídla jsou 1m dlouhá a vyztužují je 2 m dlouhé latě o průřezu 12/12 mm. Šusťákový potah na všech stranách přešijeme, aby se netrhal. Ke kostře jsem potah opatrně přibil malými hřebíčky (látku pod hlavičkami hřebíčků zesílíme třeba izolepou). Hmotnost má 2,9 kg a celkovou plochu 7,2 m2. S prvním drakem o 5,5 m2, a to ještě špatné profukovací látky (čalounická netkaná textilie) a foťákem s jednopovelovou vysílačkou, se vznesl sám při větru asi 7 m/s. Hmotnost draka byla 2,7 kg + 0,55 kg průzkumný kontejner. Odvinuli jsme 650 m poutacího drátu. 24.listopadu 2001 létal nejvýše 200 m a pak vítr začal slábnout a museli jsme přitahovat. Náš fotoaparát zabírá při focení úhel 63 stupňů. Záběr na zemi byl dlouhý 145 m, vypočtená výška draka byla v tu chvíli tedy 120m.

Na dalších jsem začal pracovat po koupení německé knihy od Davida Pelhama "DRACHEN". Čekal jsem od toho asi víc, ale nějaké poznatky to přineslo. Tak tedy od konce srpna 2003 do půlky září jsem vyrobil dva krabicové draky. Dřevěné kostry jsem použil z rozebraných předešlých draků, kteří se moc neosvědčily. Potah komor je z podstrešní folie JUTADACH 135. Konstrukce je převzatá z "Vynálezů a pokroků 1910" uvedených dále. Vyvázání šňůr je tam také znázorněno.



Drak "A" má hmotnost: 2,66 kg. Výšku: 1,94 m. Šířku: 1,3 m. Hloubka: 0,46 m. Výška komory s potahem: 0,65 m.
Drak "1" má hmotnost: 2,69 kg. Výšku: 1,94 m. Šířku: 1,33 m. Hloubka: 0,46 m. Výška komory s potahem: 0,65 m.

Celková plocha potahu: 1,3 m + 0,46 m = 1,76 m*4 = 7,08m*0,65 m = 4,576 m2

Hmotnost potahu: 0,135 kg/m2 * 4,576 m2 = 0,62 kg

Efektivní nosná plocha jednoho draka: 1,3 m * 0,65 m = 0,845 m2 * 2 plochy = 1,69 m2.

Měrná hmotnost je 2,7 kg/1,69 m2 = 1,6 kg/m2.

Podle "tabulky větru" je minimální rychlost větru pro vzlet 6 m/s.
Tabulka zde



Plánky na krabicového draka z časopisu Domácí dílna 1910 (příloha Vynálezů a pokroků).
Zde.


22.11.2001. První let byl nestabilní kvůli vodorovným křídlům, které jsem později sklonil pod úhlem 90 stupňů. Let proběhl nad ZPA.

24.11.2001. Snímek Sokoliště z výšky 120 metrů a silnice ke Koble za Kopečkama.
My jsme v tuto chvíli 500m daleko.

Naše oblíbené místo na poli.

přistání po letu s fotoaparátem.
Draka jsme chytili do ruky.

Další fotografie zde.


rozšířená nosná plocha na třetiny, přidaná třetí nosná plocha vpředu, použita šusťákovina
Nakonec se neosvědčil

Radek mi nese dalšího dvoumetrového Verbund draka okolo Kovopodniku 8. 11. 2003. Drak se neosvědčil a velmi se kýval - byl demontován.

během října a listopadu 2001 jsem si vyrobil tento naviják. Kamarádi mi pomáhají na poli za ZPA (konec roku 2001).
naviják na draka

Na levé straně je pásová brzda a západka na zajištení bubnu navijáku proti otáčení. Kladka je vedena šroubovicí, která je poháněna řemenicí od osy bubnu (řemenice se musí přehazovat, aby se kladka posouvala doleva a doprava).

8. 11. 2003 u Kobly. Nově jsou použity odnímatelné nožičky z trubek namísto pevného rámu. Také jsou pomocí šroubu připevněny rukojeti klik.
naviják na draka

7. 12. 2006 u silnice na Tatce (poblíž kapličky). Na levé klice je zaháknutý mincíř jako siloměr pro měření tahu drátu. Na levé straně je vidět západka a pod ní pásová brzda. Použitý drát má průměr 0,8 mm. Mezi podzimem 2003 a létem 2005 jsem mamontoval segmentové vyvažovací půlměsíce na hřídel u klik (vyvažují kliky).
naviják na draka

Na podzim 2007 jsem provedl odlehčení navijáku od postradatelných ocelových částí (některé vyměněny za hliníkovou slitinu - např. kliky a buben pásové brzdy) a hmotnost se snížila asi o 11 kg. Odstranil jsem vyvažovací půlměsíce z klik, protože je buben pomaluběžný - při větším tahu není zdrávo odvíjet rychleji než cca. 1 otáčka za 2 sekundy a namotávat ryhleji než 1 otáčka za 4 sekundy. Na bubnu se nachází 15 kg drátu o prům. 0,8 mm (3.797 metrů) a 5 kg o prům. 0,6 mm (2.272 metrů). Celkem tedy 6.070 metrů drátu o hmotnosti 20 kg.

odlehčený naviják 14. 11. 2009 na Lipanech s vrchním drátem o průměru 0,6 mm.
naviják na draka

Od srpna 2011 do května 2012 byla provedena rekonstrukce a rozšíření navijáku. Přibyl přední díl s kontinuálním měřením tahu drátu pružinovým siloměrem a vstupní kladka otočná o 360 stupňů (srpen - prosinec 2011) - inspiroval jsem se parním navijákem z roku 1897 na Blue Hill. Navíjecí buden lanka byl opatřen silnější hřídelí (prům. 20 mm) s kuličkovými ložisky (namísto původních třecích ložisek). Dále byl osazen převodový ruční pohon do pomala 2,25:1 pomocí ozubeného soukolí měnícího smysl otáčení, náhon řetězem z kola (leden - březen 2012). Odvíjení zajišťuje tah draků způsobený větrem a navíjení bylo nepříjemné v kleče, zády k drakům. Nyní je možno navíjet drát ve stoje čelem k drakům a s převodem dopomala. Původní navíjení klikou bez převodu bylo při tahu 18 kg již velice obtížné a v jednom člověku prakticky nemožné. Motorový pohon jsem zatím odložil, je uváděno (Moedebeck Taschenbuch 1923), že ruční pohon se dá používat přibližně do výšek 1.500 metrů. Bylo konečně vyřešeno spolehlivé pohánění počitadla otáček bubnu, které od počátku mělo závady. Podstavec tvoří rám s izolátory do 25 kV (únor - duben 2012). Pro rozměry a hmotnost (cca. 70 kg) se již naviják nemůže přenášet v jedné osobě, je nutné použít dopravu na vozíku za autem. Šroubovice, která zajišťuje posuv řádkování navíjeného drátu na buben, byla přepracována z kluzných na kuličková ložiska (březen - duben 2013). Vedlejší pozitivní výsledek úpravy řádkování je vyjímatelnost šroubovice.

Fotografie modernizovaného navijáku zde.

V červenci 2013 byl nainstalován kruh s azimutovou stupnicí, kterou je možno nejdříve zorientovat do severu a následně odečítat azimut, ve kterém se nachází otočná kladka. Svařil jsem podvozek s otočnými dílenskými kolečky (květen - říjen 2013). Nad rámem s kolečky je v odpruženém závěsu uložen naviják, a je možno měnit v podvozku výšku navijáku nad zemí. Předpokládám, že se bude naviják spouštět v podvozku na zem, aby tah draků nezpůsobil odtažení celého navijáku. Pojíždění na kolečkách usnadňuje manipulaci v garáži a také při přípravě k vypuštění draků. Chci následně vyrobit nájezd na vozík za auto pro nakládání a vykládání v jedné osobě bez dřiny.


V prosinci 2006 jsem zakoupil meteorologickou stanici TFA 35.1050 (WS 3600). Prodává ji internetový obchod METEOSHOP.


Řešením z patové situace v mojich dracích, kteří se mi již nedařili, byl nákup dvou krabicových draků OCTAGON BOX od firmy Elliot v září 2006 (2010 jsem si zakoupil ještě další dva draky). Konečně se mohlo přikročit k spřažení více draků.

let u lipanské mohyly 16.11.2006

let u kapličky 7.12.2006


létání na Lipanech 14.4.2007