Krasobruslařské prvky 

Krasobruslení je umělecké ztvárnění skoků, kroků a piruet. 

  •      Ke skokům patří Salchow, Toeloop, Rittberger, Flip, Lutz a Axel, které se skáčí s jednou, dvěma, třemi a dokonce i čtyřmi obrátkami. Mimo nosné prvky (skoky, kroky, piruety) sem patří také různé spojovací prvky jako váha, arabesky, měsíc aj.
  • K prvkům typickým pro sportovní dvojice patří odhozené a twistované skoky, zvedané figury a spirála smrti.

Krasobruslařské vybavení

  •        Krasobruslařské nože, vyrobené z tvrdé oceli, jsou 3 až 4 milimetry široké. Jsou jen nepatrně zahnuté - což umožňuje provádět složité obraty a prvky. Jsou sbrouženy tak, že vznikají dvě hrany (vnitřní a vnější), mezi kterými je  dutina. Tyto hrany usnadňují bruslaři zrychlovat a ovládat jízdu. Špička je ozubená, používá se při odpíchnutých skocích a jako otáčivý bod při piruetách.                                                                                   

         Boty jsou zpravidla zhotoveny na míru, silně vyztužené, šněrovací do výšky lýtek s tlustým koženým vnitřkem a dodatečným vyztužením oblasti kotníku.

 
 
 

 Historie kostýmů

 Kostýmy jsou ovlivňovány charakterem programu a volbou hudebního doprovodu. Měly by výkon korunovat a ne odvádět pozornost nebo dokonce pobuřovat.  Dřívějším přísným pravidlem byly sukně pro ženy, dnešní pravidla již umožňují, aby ženy vystupovaly i v kalhotovém kostýmu - dokonce i v tancích - musí to však být explicitně uvedeno v úpravě pravidel,které každoročně uveřejňuje ISU. Muži musí i nadále nosit dlouhé kalhoty - které však nesmějí být trikotové /přiléhavé/. Jiné modní doplňky, které nejsou pevně přichyceny na kostýmu, stejně jako různé jiné pomůcky nejsou v soutěži povoleny.

  • Od vzniku bruslení jako sportu v polovině 19.st. se mnohé změnilo: metoda hodnocení, pravidla, organizace,průběh soutěží, technika bruslení, materiál a také kostýmy.

  • Ale jeden aspekt se v průběhu času nezměnil: kostýmy stále sledují metody, vzory, materiály a barvy jednotlivých časových epoch. Když vzniklo krasobruslení v dnešním moderním smyslu, kostýmy jako takové neexistovaly. Bruslilo se v běžném denním oblečení: muži měly na sobě kalhoty a bundu, ženy dlouhé sukně až po kotníky. Gilbert Fuchs jako první zavedl legíny, které však dnes nejsou povoleny. Byla to Sonja Heniová, nesporná diva krasobruslařská Diva, která zavedla velkou novinku - krátkou sukni, kterou předvedla na prvních ZOH 1924.

  • Od té doby ji napodobovalo spousta žen, které začaly nosit krátké sukně a přiléhavější kostýmy, které jim nebránily v pohybu a umožňovaly provedení složitějších figur.

 
 
 
  • V následujících dekádách došlo k velkým změnám v technické obtížnosti: jednoduché skoky se staly dvojitými a trojitými (dnes už dokonce také čtvernými), programy začaly vyprávět reálné příběhy. Tento rozvoj ovlivnil také kostýmy, které se staly součástí soutěží, jedním z hlav.prvků uměleckého projevu společně s hudbou a zvoleným tématem.

  • V 70. a 80. letech minulého století byly moderní krátké sukně a kalhoty do zvonu. Barva kostýmů byla nevýrazná bez barevných odstínů a bez jasných vzorů.

  • V 80.  a  90. letech se těšily velké přízni kostýmy s flitry. Oblíbené byly světlé a teplé barvy, vzory byly jasnější. Kalhoty měly rovný střih, sukně byly vepředu kratší a vzadu delší.

  • Různé ozdoby namísto flitrů, delší sukně, dech beroucí výstřihy. Užívání textilie propůjčující falešnou nahotu skoro vymizelo. Různé ozdoby nosi už i muži a jejich košile jsou často otevřené. Hlavní věcí však je zachytit a přivést téma jízdy k životu, nejen hudbou a projevem na ledě, ale také pomocí kostýmů. Bruslaři se stávají hlavními hrdiny a dojem z jejich vystoupení se tak vrývá do paměti každého diváka. Kostýmy se stávají "nesmrtelnými". Který krasobr. nadšenec by si nepamatoval na kostým Oksany Grishuckukové se Svarovski křížem, když se svým partnerem Evgenym Platovem vyhrála olympijské zlato 1998? Nebo na taneční pár Torvillová a Dean a jejich fialový kostým ze slavného Bolera? Nebo kostým mušketýra, vynikajícího francouz. krasobruslaře Philippa Candeloro, který měl na sobě, když vyhrál svou druhou bronzovou  olymp. medaili 1998? Kostýmy byly a jsou v krasobruslení velmi důležité. Krasobruslení není jen sport, ale také jistý druh umění. Kostým je to první, co diváka zaujme a zůstane mu v paměti.

 

 

home