Napsali na: www.idnes.cz:

Ford kraluje v evropském šampionátu gétéček

22. května 2008

Další dvě vítězství si v ME vozů GT3 připsala značka Ford. Výsledek druhého závodu se ale rozhodoval až od zeleného stolu. Z Čechů byl nejúspěšnější Jaromír Jiřík - z Monzy si odvezl pohár pro vítěze Poháru Porsche.


Voda, voda a zase voda. Déšť byl největším trápením pro všechny jezdce evropského šampionátu GT3 v italské Monze. Od pátku na okruhu bez ustání pršelo a počasí zdramatizovalo boje o mistrovské body.

Především první sobotní závod řádně prověřil jezdecké kvality startujících jezdců. A že jich bylo nemálo. Na startu druhého podniku Mistrovství Evropy vozů GT3 se sešlo téměř padesát posádek. A protože počasí smazávalo výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými vozy, vítězem závodu se mohl stát v podstatě kdokoliv. Potřeba k tomu byla pouze značná dávka jezdeckého umění, trocha štěstí a přiměřeně odvahy.

Diváci, kteří i přes nepřízeň počasí na okruh do královského parku zavítali, byli svědky opravdu dramatické podívané plné drobných kolizí, smyků a strkanců, a to doslova v každém kole. Asi rekordmanem v tomto směru byla šikana Variante Prima, která zpomaluje jezdecké pole po výjezdu ze startovní rovinky. Traťový komisaři, kteří měli tento úsek na starosti, si rozhodně na nedostatek práce stěžovat nemuseli.

Největší úspěch nakonec slavila v Monze značka Ford, jejíž jezdci vyhráli opět oba závody. O jejich vítězství ve druhém závodě se ale rozhodlo u zeleného stolu. Cílovou čáru protnuli až na třetí pozici. Jako první cílem pod šachovnicovou vlajkou projel viper dvojice Gilles Vannelet a Dino Lunardi, následovaný fordem Ian Khana a Thomase Mutsche.

Oba dva však měli na svém kontě ještě neodpykané tresty v Stop and Go za drobné prohřešky v průběhu závodu. Za to jim v cíli k dosaženým časům byla připočítána ještě odpovídající penalizace, a na čele konečné klasifikace se tak rázem znovu ocitli Ellis s Mortimerem.

"Ford je skvělý vůz po všech stránkách. Brzdy, motor i podvozek jsou velmi dobré. Na mokru ideální vůz pro tento okruh," rozplýval se v cíli Alex Mortimer. "A vítězství bych rád věnoval celému týmu a také mojí přítelkyni, která dnes slaví narozeniny," dodal s úsměvem.

Nejspokojenější z českých závodníků byl Jaromír Jiřík, který startoval s vozem Porsche 997 GT3 Cup S belgického týmu Muehlner Motorsport. V prvním závodě byl sice až 13., ale zato nejrychlejší z jezdců vozů Porsche. Společně se svým kanadským spolujezdcem tak vystoupili na stupně vítězů a z Monzy si na památku odvážejí i vítězný pohár. "Vzhledem k tomu, že jsem s vozem jel poprvé, tak jsem s výsledkem spokojený," hodnotil italský závod Jiřík. "Jen škoda že se mechanikům nepodařilo na mokré trati připravit lepší nastavení, to mohl náš výsledek být ještě lepší."

Zpočátku se dařilo i českému týmu MM Racing, jehož jezdci se Martin Matzke a Jiří Skula si především v prvním závodě vedli skvěle a skvělou jízdou se probojovali až na druhou pozici. Pak však přišla penalizace v podobě průjezdu boxovou uličkou za zkrácení trati a to znamenalo v nabytém závodním poli propad až na konečnou, desátou pozici.

Smůla pak český tým dostihla i v nedělním závodě, kdy se jejich corvetta pohybovala v první desítce, ale pouze do chvíle, než její jízdu ukončil defekt přední pneumatiky. "Smůla byla  tentokrát opět na naší straně. Od závodu v Monze jsme si hodně slibovali. Trať je  rychlá a je příznivá pro corvetty. Pro celý tým je to velké zklamání, ale budeme se muset s tím poprat a pokračovat v dalších závodech," komentoval výsledky smutně šéf týmu Martin Matzke.

Čísla z Monzy:

Výsledky 1. závodu:
1. Mortimer/Ellis (Ford GT) 29 kol za 1:00:46.605 hod., 2. Deverikos/Haase (Lamborghini Gallardo GT3) +18.037, 3. Peyroles/Ruffier (Corvette Z06R GT3) +18.153, 4. Lesoudier/Scheier (Morgan Aero 8 GT3) +31.612, 5. Mena/Accary (Aston Martin DBRS9) +43.215, 6. De Doncker/Maxwell (Ford Mustang FR500 GT) +44.684, 7. Rambeaud/Misslin (Ferrari F430 GT3) +45.552, 8. Hyman/Warren (Ferrari F430 GT3) +50.285, 9. Lagniez/Makowiecki (Aston Martin DBRS9) +50.565, 10. Matzke/Skula (Corvette Z06R GT3) +57.011, 13. Thomas/Jiřík (Porsche 997 GT3 Cup S) +1:10.159

Výsledky 2. závodu:
1. Ellis/Mortimer (Ford GT) 28 kol za 1:01:14.240 hod., 2. Ruffier/Peyroles (Corvette Z06R GT3) +22.735, 3. Mutsch/Khan (Ford GT) +59.603, 4. Makowiecki/Lagniez (Aston Martin DBRS9) +1:10.667, 5. Lunardi/Vannelet (Dodge Viper Competition Coupe) +1:12.730, 6. Tonoli/Balbiani (Ferrari F430 GT3) +1:17.131, 7. Williams/Ashburn (Porsche 997 GT3 Cup S) +1:18.710, 8. Thiry/Greenhalgh (Ascari KZ1R GT3) +1:20.838, 9. Misslin/Rambeaud (Ferrari F430 GT3) +1:26.753, 10. Penders/Lamot (Porsche 997 GT3 Cup) +1:30.959, 12. Jiřík/Thomas (Porsche 997 GT3 Cup S) +1:32.746

Průběžná klasifikace ME jezdců po 4 závodech:
1. Ian Khan (V.Brit.) a Thomas Mutsch (Něm.) - 26 bodů,  2. Arnaud Peyroles (Fr.) a James Ruffier (Fr.) – 24, 3. Bradley Ellis (V.Brit.) – 22, 4. Alex Mortimer (V.Brit.) – 20,  5. Mikael Forsten (Fin.) a David Loix (Bel.) – 14, 6. Jose Manuel Balbiani (Arg.) – 11, 7. Gael Lesoudier (Fr.) a  Johan-Boris Scheier (Fr.)10.

Průběžná klasifikace ME týmů po 4 závodech:
1. Matech GT Racing – 49 bodů, 2. Prospeed Competition – 16, 3. Kessel Racing a Martini Callaway Racing – 14, 4. La Torre Motorsport, Hexis Racing, AutoGt Racing a Tech 9 Motorsport – 11.

autor: Petr Gabriel