Napsali na www.idnes.cz:

O mistrovském titulu rozhodl až závěrečný závod v Dubaji

Evropským šampionem gétéček je posádka ferrari

23.11.2007 15:33 - D u b a j  -  Napínavé drama až téměř do posledního kola přinesl závěrečný závod mistrovství Evropy vozů GT3 na okruhu v Dubaji. Po skvělém finiši si mistrovský titul vybojovala švýcarsko-francouzská dvojice Henri Moser a Gilles Vannelet s vozem Ferrari 430. Poprvé se v závodě představily nové vozy Jaguar, první úspěchy sklízela značka Ascari. Mladí Češi Skula s Matzkem vydatně rozšířili bodovou sbírku. Naopak zkušeného Jiříka provázely potíže s autem.
 
Hlavní pozornost se v Dubaji upírala na souboj o mistrovský titul, kandidátů byl totiž bezpočet. Již v prvním závodě se výrazně zvýšily šance posádky corvetty ve složení Luca Pirri, Jürgen Von Gartzen. Ti vybojovali vítězství a snížili ztrátu na vedoucí dvojici na pouhé 4 body.

Jejich výkon byl o to pozoruhodnější, že hned po startu se Pirri dostal do kontaktu s jedním z vozů Aston Martin a po smyku ztratil několika pozic. Bezchybnou jízdou pak zaváhání napravil a spolujezdci vůz předával na druhém místě. Von Gartzen se pak vypořádal i s posledním soupeřem a převzal vedení.
 
Jejich hlavní soupeři Gilles Vannelet a Henri Moser dokončili závod až na třetím místě a bylo zřejmé, že o titulu se rozhodne v závěrečném závodě. Ten přinesl velké drama. Stupňující napětí bylo cítit i v boxech. Jindy uvolnění a usměvaví jezdci zamyšleně procházeli kolem vozů. Napilno měli i týmoví manažeři, kteří probírali různou taktiku. Hlavní cíl byl pro obě dvojice stejný – vyhrát závod. A to pokud možno s co největším náskokem před soupeři.

Po startu byl von Gartzen se stříbrnou corvettou na třetí pozici a před rychlým Moserem ho takticky chránil týmový kolega Klaus Ludwig. Moser pochopil, že přes něj se snadno nedostane a při první příležitosti zamířil k povinné zastávce v boxech. Střídající Vannelet však z přemíry motivace vyrobil zásadní chybu, když vystartoval z boxu před uplynutím stanoveného časového limitu. Trest v podobě stop & go následoval rychle.

"Když jsem to uviděl, myslel jsem, že je po všem," prohlásil Moser. Propadl se totiž na sedmou příčku. Dvojice Pirri, von Gartzen jedoucí na druhé pozici za astonem týmu Hexis Racing v té chvíli stála na dosah mistrovského titulu. Asi čtvrt hodiny před koncem závodu přišel nečekaný zvrat v podobě safety caru, který musel vyrazit na trať. "Byl to nečekaný dar! Neměl jsem co ztratit, takže jsem prostě jel na 200 procent. Tlačil jsem, jak jsem jen mohl," vysvětlil Vannelet.

Jeho stíhací jízda poté, co safety car opustil trať, byla velkolepá. Francouz hbitě předstihl pět vozů včetně Pirriho corvetty a závod ukončil na druhém místě za vozem Aston Martin DBRS9 posádky Alessi, Frassinetti z týmu BMS Scuderia Italia. Ti se radovali z premiérového vítězství v ME.

Smutný byl naopak Pirri, který cílovou čáru protnul až na 4. pozici, a jeho smutek nezmírnil ani zisk titulu pro jejich tým Martini Callaway Racing. "Vannelet s Moserem vedli celou sezonu, takže titul si určitě zaslouží. Ale měli opravdu veliké štěstí s tím safety carem. Ale takové už je závodění. Doufám, že se nám podaří získat titul v příštím roce," konstatoval Pirri.

V prvním závodě zabojovala i dvojice českých mladíků – Jiří Skula a Martin Matzke. Závod dokončili na čtvrtém místě a vylepšili svůj dosavadní nejlepší výkon ze závodu v Brně, kde skončili pátí.
 
Nespokojen odjížděl z Dubaje zkušený český pilot Jaromír Jiřík. Společně se spolujezdcem Erikem Janišem, který se posledního závodu nezúčastnil, obsadili v ME sedmou pozici, ale v Dubaji se Jiříkovi nedařilo.

"Jsem hodně zklamaný z technických problémů, které nás celý závod provázely," řekl Jaromír Jiřík "V tréninku jsem najel jen sedm kol a v prvím  závodě jsem se ani nesvezl."

A druhý závod nebyl v Jiříkových očích o nic lepší. "Hned na začátku začalo auto ztrácet výkon, a navíc bylo silně nedotáčivé. Když mě na cílové rovince předjela corvetta, připadal jsem si, jako kdybych stál. Snažil jsem se pak jet hodně agresivně, ale z toho jsem zas dělal chyby, jejichž následkem jsem pak udělal na trati hodiny," konstatoval český jezdec. 

Výsledky 1. závodu v Dubaji:
1. Pirri, Von Gartzen (Corvette Z06R GT3) 1:00:24.299 hod., 2. Lang, Bertram (Ascari KZ1R GT3) -1.390 vt., 3. Vannelet, Moser (Ferrari 430) -27.796, 4. Skula, Matzke (Corvette Z06R GT3) -29.531, 5. Lagniez, Makowiecki (Aston Martin DBRS9) -29.740, 6. Quaife, Keen (Ascari KZ1R GT3) -31.831, 7. Alessi, Frassineti (Aston Martin DBRS9) -46.245, 8. Khan, Daoudi (Ferrari 430) -46.932, 9. Spooner, Kaye (Ascari KZ1R GT3) -57.094, 10. La Marca, Deletraz (Lamborghini Gallardo GT3) -57.672

2. závod:
1. Frassineti, Alessi 1:00:54.498 hod., 2. Moser, Vannelet -1.417 vt., 3. Bertram, Lang -2.344, 4. Von Gartzen, Pirri -3.326, 5. Mutsch, Forsten (Ford GT) -14.278, 6. Daoudi, Khan -17.457, 7. Kaye, Spooner -17.591, 8. Dubrulle, Bera (Ford GT) -17.942, 9. Makowiecki, Lagniez -22.042, 10. Heyer, Campenhoudt (Ford GT) -22.187.

Konečné pořadí ME jezdců:
1. Gilles Vannelet a Henri Moser 61 bodů, 2. Luca Pirri a Jürgen von Gartzen 54, 3. Diego Alessi a Alex Frassinetti 32, 4. Arnaud Peyroles a James Ruffier 31, 5. Ian Khan a Stephane Daoudi 20, 6. Erik Janiš a Jaromír Jiřík 19, 7. Rory Bertram 18, 8. Richard Williams, Maxime Dubrulle, Edward Morris, Bradley Ellis a Jonathan Lang 14, 9. Nicolas Navarro a Thomas Mutsch 13, 10. Jean-Claude Lagniez, Frederic Makowiecki, Phil Quaife a Romain Bera 11, 11. Stefan van Campenhoudt, Andrew Thompson, Martin Rich, Jiří Skula a Martin Matzke 10, 12. Martin Bartek 9, 13. Tom Ferrier, James Pickford a Mikael Forsten 8, 14. Howard Spooner 7, 15. Toni Seiler, Sandro Sardelli, David Ashburn, Ryan Hooker 6, 16. Gilles Duqueine, Alex Mortimer, Adrian Willmott 5, 17. David Tuchbant, Ulric Amado, Eric Zwart, Darryl OYoung, Daniel Gibson, Michael Greenhalgh a Maxime Soulet 4, 18. Paul Gibson, Ben Collins, Ron Marchal, Willem Coekelbergs a Phil Keen 3.

Konečné pořadí týmů:
1. Martini Callaway Racing (Něm.) 72 bodů, 2. Kessel Racing  (Švýc.) 71, 3. BMS Scuderia Italia (Italie) 48, 4. Trackspeed Racing (V. Brit.) 27, 5. Hexis Racing (Fran.) 25, JMB Racing Ferrari (Mon.) 25, 6. S-Berg Racing (Rak.) 24, 7. RPM  (V. Brit.) 23, 8. Matech Racing (Švýc.) 21, 9. First Racing  (Franc.) 19, 10. Tech 9 Motorsport (V. Brit.)15, 11. Damax (V. Brit.) 9, 12. Team Berlanga (V. Brit.) 8, 13. Riverside (Fran.) 3.

 

Petr Gabriel