Napsali na : www.idnes.cz:

Janiš kritizuje práci traťových komisařů při mistrovství Evropy vozů GT3

Hromadná havárie zmařila šance českého týmu

24.05.2007 13:16 - B u k u r e š ť  -  Hustý déšť zkomplikoval už beztak obtížný závod evropského seriálu vozů GT3 na novém městském okruhu v Bukurešti. Betonové bariéry lemující úzkou trať v kombinaci s nezkušeností traťových komisařů se pro mnohé jezdce staly nebezpečnou pastí. Spadli do ní i čeští jezdci, dokonce už v kvalifikaci.
 
Okruh, vybudovaný v ulicích okolo monumentálního paláce bývalého komunistického diktátora Ceuaceska, totiž jezdcům žádnou chybu neodpustil.

Jejím následkem tak bylo přinejmenším značné poškození vozu, v tom horším případě jeho úplné zničení.

A to byl případ i obou českých posádek, které byly přihlášeny ke startu. Jejich naděje na body se rozplynula chvíli před koncem kvalifikace ve zpomalovací šikaně za první zatáčkou.  

Obě posádky startovaly s vozy Lamborghini Gallardo GT3. Jaromír Jiřík a Erik Janiš jeli v týmu S-Berg Racing, Jiří Skula a Martin Matzke si pro závod vypůjčili vůz týmu First Racing.

V kvalifikace si lépe vedl Jiřík s Janišem. Erik Janiš, mladší bratr Jarka, dokázal i v obtížných podmínkách zajet druhý nejrychlejší čas, který mu zajišťoval místo v první řadě na startovním roštu.

Naopak Skulu s Matzkem trápily technické problémy v podobě poruchy řazení. Když chvíli před koncem tréninku jejich vůz vyrazil na trať, zdálo se, že je vše v pořádku. Bohužel nebylo a porouchaný vůz zůstal stát v nepřehledném úseku, kousek za osudovou šikanou.

Tam do něj narazil Brit Ben Collins s ascari a zůstal stát napříč úzké dráhy. Přijíždějící jezdci už neměli šanci se vyhnout a výsledkem byla hromadná havárie.

Kvalifikace byla hned přerušena, na trati zůstalo několik zničených vozů. A jedním z postižených byl i Jiřík, který se právě snažil zajet rychlé kolo. Bílé lamborghini bylo nárazem zcela zničené a jezdec kolizi odnesl natrženými kolenními vazy. Neopravitelný vůz rázem zmařil šance na start v závodě.

Nesignalizovali nebezpečí, zlobil se Janiš

Erik Janiš byl z událostí velmi rozladěn. "Traťoví komisaři jezdcům vůbec nesignalizovali nebezpečí, místo toho si jen fotili odstavený vůz," rozčiloval se mladší Janiš. "Do šikany nebylo vidět a tak není divu že to takto dopadlo."

Zničené bylo i lamborghini druhé české dvojice a dva nejtěžší závody seriálu byly bez české účasti.

Klání pak znovu ovlivnilo nepříznivé počasí, časté havárie a jimi vyvolané výjezdy Safety caru. Více než rychlost či strategie rozhodovalo štěstí a náhoda. Největší radost rumunský víkend přinesl značce Ford, jejíž posádka Campenhoudt, Bera vybojovala americké značce premiérové vítězství v šampionátu. S neskrývanou radostí pak Romain Bera kroužil po okruhu.

"Podmínky byly opravdu hrozné. Byl jsem maximálně koncentrovaný, protože jsem nechtěl udělat nějakou chybu. Až po závodě jsem zjistil, že jsem měl prázdnou zadní pneumatiku. Tak teprve nyní chápu, proč to bylo tak obtížné," vysvětloval Francouz Bera.

"Dráha byla neuvěřitelně mokrá a navíc porsche s ascari jsou pro pouliční závod daleko vhodnější vozy než náš Ford GT. Ten je delší a bylo velmi obtížné řídit ho mezi bariérami a přitom udržovat dostatečnou rychlost. Nebylo to opravdu snadné," prohlásil Campenhoudt.
 
Další dva závody evropského mistrovství se uskuteční za měsíc na okruhu v Monze.

Výsledky 1. závodu:
1. Khan, Daoudi (Ferrari 430) 55:49.715 min., 2. Bartek, Mutsch (Ford GT) -15.295 vt., 3. Vannelet, Moser (Ferrari 430) -17.909, 4. Navarro, Dubrulle (Lamborghini Gallardo GT3) -28.633, 5. Duqueine, Mortimer (Dodge Viper Competition Coupe) -30.362, 6. Pirri, Von (Garten Corvette Z06R GT3) -1:29.250 min., 7. Frassinetti, Alessi (Aston Martin DBRS9) -1 kolo, 8. Ashburn, Hooker (Porsche 997 GT3 Cup) -1 kolo.

Výsledky 2. závodu:
1. Campenhoudt, Bera (Ford GT) 1:02:24.924 hod., 2. Pickford, Williams (Porsche 997 GT3 Cup) -5.722 vt., 3. Quaife, Ferrier (Porsche 997 GT3 Cup) -27.041, 4. Hooker, Ashburn (Porsche 997 GT3 Cup) -29.239, 5. Zwart, Bertram (Ascari KZ1R GT3) -30.948, 6. Daoudi, Khan (Ferrari 430) -44.757, 7. Dubrulle, Navarro (Lamborghini Gallardo GT3) -46.175, 8. Mutsch, Bartek (Ford GT) -59.250.

Průběžné pořadí ME:
1. Gilles Vannelet (Fr.) a Henri Moser (Švýc.) oba 26 bodů, 2. Ian Khan (Angl.) a Stephane Daoudi (Fr.) po 16, 3. Nicolas Navarro (Fr.) a  Maxime Dubrulle (Fr.) po 13, 4. Luca Pirri (It.) a Jürgen von Gartzen (Něm.) oba 11, 5. Richard Williams (Angl.),  Romain Bera (Fr.) a Stefan van Campenhoudt (Bel.) všichni 10, 6. Martin Bartek (Švýc.) a Thomas Mutsch (Něm.) oba 9, 7. Erik Janiš (ČR), Jaromír Jiřík (ČR) a James Pickford (Angl.) všichni 8.

 

 

Petr Gabriel