Cvičení pro každého

1. Duchovní cvičení pro tento týden

Spočítejte, kolikrát za dnešní den řeknete nefunkční negaci – nechceš čaj?, nepůjdeme na oběd?, nejsi hladový?, nemáš čas?, není ti zima?

Komentář:

Toto cvičení, myslím, komentář nepotřebuje, ale podle ohlasů na FB je vidět, že ne každý chápe nefunkčnost. Gramatická negace je jasná a může být funkční (nestřílejte, nejezděte stopem, nejez jedovaté houby). Ale tady se jedná o nešvar nefunkční negace, kdy gramatická negace je zbytečná, a mnohdy kontraproduktivní.

Duchovní cesta a práce na sobě je o zdokonalování sebe sama, osvobozování se od nešvarů, zbytečností, negativních vlastností a jednání. Je třeba začínat postupně a s málem. Toto cvičení vám mělo ukázat, jak jste schopni sebereflexe, jak sami vnímáte to, co říkáte, a jak to říkáte. Pokud jste napočítali méně než 20 případů za den, pak jste dobří nebo jste už toto cvičení (nebo nějaká jiná s pozorováním mluvy) dělali, nebo jste všechny prohřešky nezachytili. Kontrola myšlenek začíná od kontroly řeči. Úkol trvá (jak říkal můj ředitel a šéf, když jsem pracovala na hvězdárně.

Jako prohloubení tohoto cvičení si zkuste vypisovat nejen svoje nefunkční negace, ale i druhých. Některé jsou na hraně nefunkčnosti a účelu (nebuď hloupý, neměj strach) a zkuste o nich přemítat. Vnímejte negace u druhých, jen je vnímejte, uvědomujte si je, přemýšlejte o nich. Bylo by zbytečné je na to upozorňovat, pokud vás o to sami nepožádají, protože tam (zatím) nejsou. Můžete o tom promluvit, že takové cvičeníčko děláte a můžete jim nabídnout, aby to třeba taky zkusili, ale je na nich, zda budou chtít na sobě pracovat.

Mnoho lidí má plnou hubu duchovních záležitostí, ale nejsou ochotni udělat ani sebemenší krůček.

2. Duchovní cvičení pro tento týden

Poslouchání okolních zvuků pravým uchem.

Zavřete oči a přeneste svou pozornost do pravého ucha. Zde posloucháme okolní zvuky (ne řeč). Je jedno jestli je to šumění deště, cvrlikání ptáků, zvuk cirkulárky, túrování motorů nebo jen zvuk velkoměsta nebo venkova. Podstatné je vnímat tento zvuk v pravém uchu. V druhé fázi zachycujeme začátek a úplný konec zvuku, například poslední záchvěv zvonce, cinknutí skleničky, okamžik, kdy zvuk přechází ze zvuku do ticha.

Toto cvičení lze dělat dlouho, i hodiny, ale to je pak už meditace, stačí pro začátek 2 minuty intenzivního poslouchání. Každý další den přidáme minutu. Můžete si natáhnout budík.

Komentář:

Řeč posloucháme převážně levým uchem, protože centrum řeči je v levé hemisféře. Proto byla telefonní sluchátka u automatů vlevo. Levá hemisféra ovládá pravou ruku a většina populace jsou praváci. Trénink pravé hemisféry posloucháním zvuků rozvíjí tedy intuici a kreativitu. Proto je tolik umělců leváků.

Tímto cvičením nenásilně trénujete 6. čakru (třetí oko) a částečně i 7.čakru – napojování se na informační prostor (někdy se tomu říká kanálování – channeling).

3. Duchovní cvičení pro tento týden

Jsem teď a tady.

Řekněte nahlas 50x rychle za sebou, počítejte, a uvědomte si, při kterém jste se zašprtli. (Nešlo vyslovit, nešlo mluvit, ulétly vám myšlenky jinam.) Údaj si zapište do kalendáře (za každé cvičení tento týden).

Komentář:

Toto cvičení je o realitě a pozornosti. V józe neboli na duchovní cestě je nejdůležitějším pravidlem bdělost a pozornost. Tedy ono jsem teď a tady. Teď v čase a tady v prostoru. Tyto vlastnosti jsou funkcí 1. čakry Múladháry, která znamená kořen a spojuje nás s energií Země. Opakováním této mantry nebo přímo mantry Lam posilujeme a čistíme 1. čakru.

Zprůměrujte si své hodnoty. Sečtěte všechna zaseknutí a vydělte počtem cvičení a vynásobte dvěma. Dostanete číslo, které vám říká, kolik procent informací vnímáte, nakolik jste teď a tady, jak jste pozorní vůči sobě a okolí. Jak jste v realitě.

Pokud jste se zasekli v průměru do 10, pak jste v realitě maximálně na 20% a oněch 80% skutečností, reality vám uniká. Pokud do 20, pak váš výsledek bude okolo 40, což je bohužel průměr populace (přesně je to 46%), pokud jste se zasekli po 30, tedy jste v realitě na 60 %, což už předpokládá nějaký rok cvičení (buď děláte jogu pod dobrým vedením nebo bojová umění), pokud jste se zasekli po 40, pak jste na 80% v realitě a makáte na sobě už několik let (spíše desítku), kdo to dotáhl na 50 je génius a maká na sobě desítky let.

4. duchovní cvičení pro tento týden

Pro dobrou náladu I.

Posadíme nebo postavíme se rovně, svěsíme ruce, s nádechem zvedneme ramena a s výdechem je spustíme dolů. S dalším nádechem je posuneme dozadu a s výdechem je tam necháme. Pak přeneseme pozornost k dechu. Napočítáme minimálně 20 dechů (nádech a výdech je jeden dech). Hlavu držíme rovně a bez napětí v krku. Pokusíme se každý den vydržet minimálně 20 minut v této poloze (ve škole jsme seděli s rukama za zády – to je přesně to postavení ramen, kterého chceme dosáhnout). Jsou tací, kteří to praktikují i celý den. Cvičte a pozorujte, co to s vámi dělá. Vysvětlení po konci cvičení na mých stránkách.

Komentář:

Pokud máte ramena nahoře a vepředu, jste v depresi. Nebo máte bytˇpodvědomě strach. Chráníte si hlavu. Všimněte si, že radostní lidé nikdy takto nesedí, naopak lidé stále nenaladěni ano. Toto postavení totiž blokuje tvorbu serotoninu, hormonu štěstí v mozku.

Vnitřní úsměv umějí zpěváci, ti se jej učí, aby zvětšili rezonanční prostor v hlavě a mohli lépe tvořit tón a jogini, kteří se ho učí používat při každém cvičení. Technicky se jedná o zvednutí měkkého patra. Já sama mám na dveřích do kuchyně ve výši očí plyšové zvířátko – sobíka z polárního kruhu, které jsem dostala od přítele. A kdykoliv jdu kolem, tak mi připomene, že se mám vnitřně usmát.

Angličtí vědci udělali takový pokus. Nechali studenty, pokusné osoby, držet tužku mezi zuby. Po dobu 20 minut. Předtím jim odebrali krev a poté jim odebrali krev. Oba vzorky krve byla velice rozdílné, statisticky významně se zvedl obsah serotoninu. Pokus spočíval v tom, že seděli, sledovali zcela indiferentní obrázky (ani hezké ani ošklivé, obyčejné) a měli tužku mezi zuby. Serotonin je hormon štěstí, podílí se na imunitě a celkovém zdraví. Když máte ramena nahoře a vepředu, zablokujete jeho tvorbu, a když budete mít ramena dole a vzadu a vnitřní úsměv (nebo tužku), můžete až o 20% zvýšit svou tvorbu serotoninu ve svém mozku. A bez drog a chemie. :-)

5. duchovní cvičení pro tento týden

Pro dobrou náladu II.

Vnitřní úsměv

Pokud nejste zpěváci nebo dlouhodobí jogíni, tak vnitřní úsměv je pro vás svahilština. Proto to uděláme oklikou. Dejte si obyčejnou dřevěnou tužku příčně mezi zuby. Může to být cokoliv i nějaký jiný „kousací“ klacík, jen do plastu se blbě kouše. Jako kdybyste byli ušlechtilý kůň a měli udidlo.

Kdykoliv přes den, když si čtete (nebo nechcete komunikovat s manželem/manželkou), klidně i u televize. Vydržte nejméně 20 minut. A pozorujte, co to s vámi udělá.