HOME MAPA ZDROJE A ODKAZY AUTOR

V dávných dobách se u jednoho vrcholu v Jizerských horách usídlil rod Königů a vystavěl několik horských chalup. Bylo to přesně na místě, kde nyní stojí tzv. Prezidentská chata, a později se podle nich začalo tomuto vrcholu říkat Königova výšina. (Česky by to znělo asi jako Králova výšina). Právě na tomto vrcholu začala v roce 1888 Janovská sekce Německého horského spolku, inspirována úspěchem nedaleké Slovanky, budovat dřevěnou vyhlídkovou věž. Ke slavnostnímu otevření došlo 9.9.1888 a věž byla vysoká 19m. Chata s restaurací ležela opodál na místě dnešní odbočky k rozhledně. A opět nepřízeň počasí pomohla dnešní podobě nádherné rozhledny, kdy v listopadu 1906 vichřice zcela zničila dřevěnou stavbu. Nová, již zděná, 23,5m vysoká věž, byla postavena nebývale rychle a již 8.9.1907 byla slavnostně otevřena. Touto stavbou byl pověřen Jablonecký stavitel Stephan Arnold a byla to samostatně stojící věž s atypickým tvarem vyhlídkových plošin. V roce 1933 došlo k požáru zdejší chaty a musela být postavena nová, a ta již stojí v těsné blízkosti rozhledny.
Nyní  v roce 2000 již má chata po pražském vydavatelství Práce, která mimo jiné zajistila generální
opravu věže, opět nového majitele. Parkovat je možné  přímo před chatou a to za ?0,-Kč na den,   Za vstup na rozhlednu zaplatí děti 5,-Kč  a dospělí 10,- Kč a otevřeno je denně od 10:00 do 17:00(19:00). Z Královky, která leží v samém centru Jizerských hor, můžete vidět celé okolí jako na dlani od vrcholu Jizery přes Krkonoše, Černou studnici, Hvězdu a Ještěd až po téměř celé město Jablonec nad Nisou s dominantní přehradou.

Ke Královce se nejlépe dostanete autem, nebo na kole od Bedřichova (ten je severně od Liberce) a to přímo od velkého parkoviště na jedné straně a koupaliště na druhé, po asfaltové cestě až k vrcholu. To je asi 1,5km, takže si můžete  auto nechat dole na parkovišti a dojít nahoru pěšky. Po červené je to jen kilometr. Dále sem lze přijet z druhé strany. Od Jablonce se dáte směrem na Tanvald, a od křižovatky na Paseckém náměstí (asi 1km) odbočíte doleva na úzkou asfaltovou cestu (z kopečka dolů) směrem na Janov nad Nisou.  Před Janovem bude křižovatka, kde se dáte doprava do kopce, a pak už jen stále po hlavní, kolem chaty Arnika ( od které je to kousek na rozhlednu Slovanka) stále do kopce a u kapličky projedete nejprve rovně a pak hned doleva. Pak už jen 2,5km a jste u cíle.(tj. po zelené).

Když už dorazíte ke Královce, nezapomeňte také navštívit nedalekou, 500m vzdálenou, Prezidentskou chatu. (je na posledním snímku a po najetí myší na teto snímek uvidíte i opačný pohled). U této chaty je vybudovaný areál pro děti a je zde i jezdecká škola. Toto je přímo ideální místo pro odreagování se od městského života.